Filter Medium vid vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bisho
    • September 2013
    • 304

    Filter Medium vid vattenbyte

    Hej!
    Hoppas allt är bra med er

    Undrar över en sak som jag funderade på jätte länge.
    Vissa har jag hört när de byter vattnet så lägger de inget alls, men vissa säger att man måste lägga t.ex EasyLife Filter Medium eller något liknande.
    Läste här någonstans att man inte ens behöver göra det när man bor centralt i Malmö.

    Vad tycker ni?!
    Även om kranvattnet här är helt okej, är det inte ändå bra att använda filter medium?! För den innehåller många nyttiga saker för fiskarna..
    Mitt tanganyika akvarium
    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Jag använder aldrig vattenberedningsmedel. Det är säkert ingen nackdel att använda det, men en onödig kostnad jag klarar mig utan.

    Kommentar

    • Bisho
      • September 2013
      • 304

      #3
      Ursprungligen postat av stefanr72
      Jag använder aldrig vattenberedningsmedel. Det är säkert ingen nackdel att använda det, men en onödig kostnad jag klarar mig utan.
      Men mår inte dina fiskar bättre om du använder vattenberedningsmedel?!
      Mitt tanganyika akvarium
      https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13130

        #4
        Jag bor i uppsala och förrut hade jag snäckskalslekare och de uppvisade obehag om jag INTE använde vattenberedningsmedel vid vattenbytet. Inga andra arter har uppvisat någonting... Men nog tror jag att det är en bra grej att använda men kostnaden är lite för mycket för nyttan för min del. Men skaffar jag nån fisk som känner obehag så bereder jag igen!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Bisho
          • September 2013
          • 304

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Jag bor i uppsala och förrut hade jag snäckskalslekare och de uppvisade obehag om jag INTE använde vattenberedningsmedel vid vattenbytet. Inga andra arter har uppvisat någonting... Men nog tror jag att det är en bra grej att använda men kostnaden är lite för mycket för nyttan för min del. Men skaffar jag nån fisk som känner obehag så bereder jag igen!
          Jaha så du menar att om du ser att några fiskar/arter känner obehag så lägger du vattenberedningsmedel annars inte?!
          Mitt tanganyika akvarium
          https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

          Kommentar

          • stefanr72
            • November 2010
            • 1026

            #6
            Ursprungligen postat av Bisho
            Jaha så du menar att om du ser att några fiskar/arter känner obehag så lägger du vattenberedningsmedel annars inte?!
            Precis! Visar fisken inga tecken på obehag så finns ju inget problem.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2891

              #7
              Man kan ju kolla ifall lokala zoohandlare använder vattenberedningsmedel i sina akvarier vid vb, ifall man nu får ett ärligt svar. Själv använder jag det endast vid nystart, aldrig vid delvattenbyten.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Det beror som sagt på vad man har för kranvatten om man behöver det eller inte, samt faktiskt lite på hur man sköter sitt akvarium. Slarvpellarna - dvs de som byter vatten extremt sällan kan behöva använda det (fast bättre är förstås att sluta slarva) samt de som har någon tillsats i kranvattnet som inte är bra för fiskar. Detta enda som det idag i Sverige (förr fanns fler saker) som kan vara aktuellt är egentligen kloramin (gäller kommunalt vatten, egna brunnar kan även innehålla annat) och då skall man använda ett medel som tar bort kloraminen (alla gör inte detta).
                Jag själv bor i en kommun som ännu inte (fler och fler börjar göra detta) använder kloramin så jag använder enbart vattenberedningsmedel vid uppstarten.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Bisho
                  • September 2013
                  • 304

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  Man kan ju kolla ifall lokala zoohandlare använder vattenberedningsmedel i sina akvarier vid vb, ifall man nu får ett ärligt svar. Själv använder jag det endast vid nystart, aldrig vid delvattenbyten.
                  Utan att nämna någon butik så har alla sagt att man måste ha det förutom 1 zoohandlare. Fast det konstiga är att någon som sa att man måste ha, när jag var hos de och bytte vattnet, så har han inte ens lagt något vattenberedningsmedel alls, och jag var där i olika tillfällen.
                  Men han som sa att man INTE behöver sa: Om man känner att man måste tillsätta något så kan man säga Sera Nitrivec som kan vara bra för akvariet för den innehåller rengöringsbakterier.

                  Det beror som sagt på vad man har för kranvatten om man behöver det eller inte, samt faktiskt lite på hur man sköter sitt akvarium. Slarvpellarna - dvs de som byter vatten extremt sällan kan behöva använda det (fast bättre är förstås att sluta slarva) samt de som har någon tillsats i kranvattnet som inte är bra för fiskar. Detta enda som det idag i Sverige (förr fanns fler saker) som kan vara aktuellt är egentligen kloramin (gäller kommunalt vatten, egna brunnar kan även innehålla annat) och då skall man använda ett medel som tar bort kloraminen (alla gör inte detta).
                  Jag själv bor i en kommun som ännu inte (fler och fler börjar göra detta) använder kloramin så jag använder enbart vattenberedningsmedel vid uppstarten.
                  Precis! Visar fisken inga tecken på obehag så finns ju inget problem.
                  Då förstår jag er och kan sluta med att lägga vattenberedningsmedel om mina fiskar mår bra i framöver
                  Mitt tanganyika akvarium
                  https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                  Kommentar

                  Arbetssätt...