Vattenbyte och tillsatser

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BiTTeR
    • March 2016
    • 3

    Vattenbyte och tillsatser

    Nybörjarfråga angående vattenbyten.
    Har ett 30-liters nanoakvarium som varit igång en vecka och ska i morgon göra första vattenbytet.
    Hade tänkt byta runt 20-30% av vattnet och tillsätta följande medel:
    1: Eheim Plantcare Fertilizer
    2: Eheim No3/Bioclean
    3: Eheim Watercare Water conditioner

    Medel 1 & 2 är ju (om jag fattat det hela rätt) gödning samt medel mot bl.a nitrit och sista flaskan är ju för att behandla kranvattnet genom att motverka bl.a klor.
    Enligt flaskornas rekommendation ska medel 1 & 2 tillsättas en gång i veckan och medel 3 vid första uppstart samt vid vattenbyten. Doseringen på medel 3 är 25ml/100l vatten. Ni som använder liknande tillsatser, behandlar ni enbart det vatten ni tillför? alltså t.ex de 10 liter jag byter ut med 2.5ml water conditioner eller ska jag tillför det nya vattnet och sedan dosera de totala 30 literna med 7.5ml?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Frågan är omöjligt att besvara eftersom det beror på hurdant kranvatten man har. Jag använder bara vattenpreparat vid uppstarten - sedan inte alls.
    Växtgödning hade jag tagit det försiktigt med vid uppstarten
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • BiTTeR
      • March 2016
      • 3

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Frågan är omöjligt att besvara eftersom det beror på hurdant kranvatten man har. Jag använder bara vattenpreparat vid uppstarten - sedan inte alls.
      Växtgödning hade jag tagit det försiktigt med vid uppstarten
      Ok, skippar gödningen, tar liiite water conditioner vid detta första vattenbyte (tills ja kollat kranvattnet) och kör bara med Bioclean då.
      Tack för svar!

      Kommentar

      • NanoDaniel
        • March 2016
        • 24

        #4
        Hej , även jag kör med väldigt litet akvarium ( nano 20 l ) , jag använder än så länge inga tillsatser vid vattenbyte , har haft det i gång 4 veckor nu , mycket växter och lite fisk.

        Jag har gjort 3-4 vattenbyten , men inga stora än så länge , kanske 2 liter varje gång , dock sitter ett filter i pat mini och mycket växter.

        Än så länge är jag hyfsat glad , har rengjort filtret än gång ( förra veckan ) men alltför noggrant , tog bort för mycket av bakteriefloran och blev litet disigt ett par 5-6 dar men sedan klarnade vattnet.

        En anledning till att jag inte vill byta för mycket i taget är kloret , vet inte hur mycket det finns i kranvattnet.

        Edit : Vad gäller gödning så tycker jag du skall avvakta , har du inga jättekrävande växter så kan ljuset från LED räcka långt , här kör jag typ ciklidgrus/sand 0.5-1-4 mm och satte ned nålgräs och två-tre andra ormbunksliknande växter / delade dem så de blev 5-6 plantor , ibörjan hände inget , sedan hände något men sista 10 dagarna har de växt mycket bra , många nya blad , nålgräset kommer nya strån men inte lika stark tillväxt som de övriga plantorna

        Kan också ha att göra med fisken , finns 15 stycken här ( de flesta mycket små ) men de avger ju också en form av gödning.

        Lycka till med kuben.
        Senast redigerad av NanoDaniel; 23 March 2016, 13:01. Anledning: Korrigering

        Kommentar

        Arbetssätt...