Vilka vattentester?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matemed
    • March 2016
    • 16

    Vilka vattentester?

    Hej!

    Jag funderar på att börja med akvarium och jag undrar vilka vattentester man borde ha. Jag tycker det är lite förvirrande eftersom att det finns så många.

    Tacksam för svar!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det står en del om detta i denna Zoopetartikel http://www.zoopet.com/index.php?opti...article&id=169
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • matemed
      • March 2016
      • 16

      #3
      Ok, tack så mycket.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Kort kan man väl säga att man inte behöver några test alls. Först ifall man får problem som man misstänker har kopplingar till vattenkvalitet behöver man skaffa aktuellt test, oftast nitrittest. Det viktigaste att man startar upp akvariet på rätt sätt och nöjer sig med några få lite tåliga firrar i början.

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Jag använder regelbundet nitrit och nitrat dropptester.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Kort kan man väl säga att man inte behöver några test alls. Först ifall man får problem som man misstänker har kopplingar till vattenkvalitet behöver man skaffa aktuellt test, oftast nitrittest. Det viktigaste att man startar upp akvariet på rätt sätt och nöjer sig med några få lite tåliga firrar i början.
            Nja, nog är det bra om man har lite koll på vilka värden man har eftersom ett akvarier reagerar olika utifrån vilka förutsättningar man har. Så i alla fall i starten tycker jag att man skall hålla koll på vattenvärdena.

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              I förebyggande syfte så håller jag kontroll på nitrit och för växterna nitrat så man kan se hur gödningen ligger tilll.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2883

                #8
                Jo, det kan ju vara intressant att mäta olika värden beroende på vad man känner att man vill hålla koll på i samband med vad man tillsätter som t.ex. CO2 etc. Men i början skapar oftast tester mera frågor än svar, "pH8 är det bra?". Om man regelbundet behöver kolla t.ex. nitrit så har man kanske överlastat karet med fisk eller kanske har Diskus som man matar ofta/mycket. Jag kan hålla med om att det kan vara intressant att veta vilka värden kranvattnet har pH, KH, men det vet kanske ofta lokal zoo-handlare. Ifall man nu inte har egen brunn.

                Kommentar

                • matemed
                  • March 2016
                  • 16

                  #9
                  Villa tester använder ni själva? Skulle det räcka att testa PH, nitrit och kh? Vilka märken är bra?

                  Ett stort tack till er alla som har svarat!
                  Senast redigerad av matemed; 03 March 2016, 17:57.

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2883

                    #10
                    [QUOTE=matemed;n2351816]Villa tester använder ni själva? Skulle det räcka att testa PH, nitrit och kh? Vilka märken är bra?

                    Ett stort tack till er alla som har svarat![/QUOT

                    pH-test på grund av tillsats av CO2. JBL:s tester tycker jag fungerar bra.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av matemed
                      Villa tester använder ni själva? Skulle det räcka att testa PH, nitrit och kh?
                      Är det ett utpräglat växtakvarie där man doserar med extra näring bör man ha fler tester
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2883

                        #12
                        På sikt är det lite som att man skulle kolla kroppstemperatur och blodtryck varje dag innan man går till jobbet. Efter ett par månader inser man att värdena är rätt stabila och man behöver egentligen bara kolla när något verkar fel. Risken är då att det test man ev. blivit gammalt och inte duger. Men som sagt det kan ju vara av intresse att kolla vilka utgångsvärde man har pH, KH även om man inte kan göra så mycket åt dom.

                        Kommentar

                        • Christer5
                          • July 2015
                          • 915

                          #13
                          Vem har skrivit om att testa varje dag sedan kanske det är bra att använda sina dropptester innan dom blivit för gamla då har man haft nytta av dom 😃

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2883

                            #14
                            Ursprungligen postat av Christer5
                            Vem har skrivit om att testa varje dag sedan kanske det är bra att använda sina dropptester innan dom blivit för gamla då har man haft nytta av dom 😃
                            Nä, regelbundet kan vara en gång om året också :-). Men hur många gånger har du mätt upp nitritnivåer i ett akvarium som varit igång en tid och som föranlett en åtgärd?

                            Kommentar

                            • Christer5
                              • July 2015
                              • 915

                              #15
                              Det finns alla varianter på problem med nitrit beroende på vem som har akvariet, det ena utesluter inte det andra. Att avråda från att mäta sin nitrit tycker jag är fel men det är jag det.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...