Fråga om co2 i vattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias G
    • June 2015
    • 190

    Fråga om co2 i vattnet

    Testar köra lite co2 i vattnet mest på skoj, har väl egentligen inga växter som kräver det, men kul att se om dom nuvarande kommer blomstra än mer. Har läst att co 2 är onödigt att köra när lyset är släkt, men spelar det någon roll om det är på ändå? Tänkte om man inte "orkar" stänga av det varje gång lyset slocknar då det går på timer så man kanske inte är hemma då eller liknande.

    Sen kör jag nått spm heter tropica plant growth som näring en gång i veckan (grön vätska) även innan jag tillsatte co2. Kan jag fortsätta med den eller kommer co2 kräva någon speciell näring till växterna för att fungera optimalt ?
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Risken är ju att ph droppar på natten plus att Co2,n förgiftar fisken... eller dör på grund av ph droppen.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Är det ett trycksatt system? Hur löser du gasen?

      Kommentar

      • Mathias G
        • June 2015
        • 190

        #4
        Det är ett trycksatt system, ett jbl proflora u500 ,

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Ursprungligen postat av kardinaltetran
          Det är ett trycksatt system, ett jbl proflora u500 ,
          Hur löses gasen? Orkar inte kolla...

          Kommentar

          • Mathias G
            • June 2015
            • 190

            #6
            Vet inte om det är det du menar, men gasen går genom en "reaktor" som dom kallar det i manualen. (Bubblor som cirkulerar runt i en plastkarusell upp till ytan) :P förlåt för min okunskap gällande detta

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Ursprungligen postat av kardinaltetran
              Vet inte om det är det du menar, men gasen går genom en "reaktor" som dom kallar det i manualen. (Bubblor som cirkulerar runt i en plastkarusell upp till ytan) :P förlåt för min okunskap gällande detta
              Det är inte någon speciellt effektiv lösning. Min gissning är att det är lugnt om du skulle glömma det över natten!

              Själv körde jag ett mäsksystem i ett 45L växtakvarium där jag slog sönder bubblorna i innerfiltret. Det blev pyttesmå mikrobubblor som spreds i hela akvariet. Jag hade ganska hög C02-halt i det karet och lösningen var igång dygnet runt, men både räkor och yngel överlevde!

              Kommentar

              • Mathias G
                • June 2015
                • 190

                #8
                Ok! Tack för svaret. Vet inte om filtreringen spelar in i hur vattnet syresätts. Men jag har bytt ut mitt innerfilter mot ett cristalprofi e701 ytterfilter som ger bra mycket mer ytrörelse än standard innerfiltret. Tänkte om det på något sätt motverkar lite mera att de blir för mycket co2 i tanken. Den är på 190-200 liter nånstans där.

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #9
                  Du får mäta om du vill vara säker, men det är väl ett ganska litet system du har, till ett ganska stort akvarium.

                  Ytrörelse syresätter, men vädrar också ut CO2.
                  Det är roligt när växterna trivs och vattnet ser ut som sockerdricka på kvällarna! Pröva dig fram, mät KH-värdet så du vet vad det ligger på, då kan du räkna ut CO2-halten genom at mäta pH-värdet.
                  Om du mäter pH preis innan belysningen tänds så får du fram dygnets högsta CO2-halt.

                  Kommentar

                  • Mathias G
                    • June 2015
                    • 190

                    #10
                    Ok! Ja det bubblar rätt friskt om växterna just nu! Jag har även en vätska i en behållare som tydligen ska indikera när co2-nivån ligger rätt i färgskiftningar och vad jag kan utläsa så verkar jag ha trimmat in flödet ganska bra

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #11
                      Det är en "dropchecker" du har. Det är bra! Då läser du av den innan belysningen tänds, och om den inte indikerar farliga nivåer då så är det lugnt!
                      Ett jäkla slöseri att gasa hela natten bara...

                      Kommentar

                      • Mathias G
                        • June 2015
                        • 190

                        #12
                        Perfekt! Ja precis känns som slöseri! En tub co2 på ett halvt kilo kostar typ 500kr i den lokala zooaffären. Men jag köpte 3st behållare direkt från jbl i Tyskland för samma pris

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #13
                          Du har mycket att upptäcka!

                          Har du kollat in Mathias tråd?

                          Kommentar

                          • Mathias G
                            • June 2015
                            • 190

                            #14
                            Hmm kanske, tror jag kollat hana blogg! Otroligt snygga växtakvarium. När man kollade på dem ville man slänga ut sin tank

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              #15
                              Läs den baklänges!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...