Hur mäta lågt KH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Hur mäta lågt KH?

    Eftersom jag har lägre KH-värde i akvariet än vad som låter sig mätas med JBLs dropptest och standardmetod, så undrar jag om det går att använda dubbelt så mycket vatten och dividera hårdhetsgraderna med 2 för varje droppe reagensvätska, eller använda fyra gånger så mycket vatten och dividera med 4 osv.?!?

    Eftersom vattnets KH-värde sjunker markant när jag häller det i akvariet så hade det varit intressant att veta exakt hur mycket det sjunker, och vad som skulle kunna vara orsaken!
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2885

    #2
    Växter som kan nyttja karbonat t.ex. vallisneria? Brist på CO2?

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1026

      #3
      Vad är värdet i kranen?

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Växter som kan nyttja karbonat t.ex. vallisneria? Brist på CO2?
        Jo, jag har ju visserligen både Vallisneria och Cryptocoryne... Någon CO2 tillsätts inte då detta inte är något växtakvarium, det skall snarare försöka efterlikna en översvämmad regnskog.

        Ursprungligen postat av stefanr72
        Vad är värdet i kranen?
        KH 3, pH 7,5-8.

        I akvariet sjunker det till KH 0 och pH 6-6,5. Ganska fördelaktigt för de fiskar jag har visserligen...
        Senast redigerad av Mr Woods; 26 February 2016, 06:21.

        Kommentar

        • Yadina
          • December 2014
          • 367

          #5
          Ursprungligen postat av Mr Woods
          Jo, jag har ju visserligen både Vallisneria och Cryptocoryne... Någon CO2 tillsätts inte då detta inte är något växtakvarium, det skall snarare försöka efterlikna en översvämmad regnskog.



          KH 3, pH 7,5-8.

          I akvariet sjunker det till KH 0 och pH 6-6,5. Ganska fördelaktigt för de fiskar jag har visserligen...
          Jag ar exakt samma värden på vattnet som du. Jag kan inte heller mäta min KH grad i akvarievattnet på grund av att den är så låg.

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            KH-test mäter egentligen alkalinitet med titrering. Så tar du tio gånger så mycket vatten kan du dividera värdet med tio. Sen kommer det värde du får då att vara utan nån större koppling till nåt slags verkligt värde. Det som det du får fram kan duga till är att se utveckling över tid.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              Är co2 verkligen en sådan stark syra att den kan ändra KH?
              Jag vet att det går att sänka KH med saltsyra.
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2885

                #8
                Jag har endast uppmätt förändring av KH i ett nyinrett akvarium med rätt mycket seiryu-sten (innehåller kalk) och tillsatt CO2. KH gick från 3 till KH4 samtidigt som det gick mycket CO2 att trycka ner pH till önskat värde. Att CO2 skulle i sig förändra KH har jag aldrig märkt. Men som sagt brist på CO2 kan vara en anledning till att karbonaterna "äts upp" av vissa växter.

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Ursprungligen postat av flygrc
                  Är co2 verkligen en sådan stark syra att den kan ändra KH?
                  Jag vet att det går att sänka KH med saltsyra.
                  Tja... Det skulle väl gå att svara både att CO2 inte har den ringaste påverkan på KH eller att CO2 faktiskt ÄR KH. Beroende på vad man menar. Så det blir att krångla till det lite för att få nån ordning på det.

                  CO2 är en gas. Som gas påverkar den inte nåt som är intressant i de här sammanhangen. Men när den löser sig i vatten så slår den sig ofta ihop med vatten till kolsyra. Kolsyran gör då det syror har som bästa gren, den dumpar bort en väteatom och då blir det dels surare och dels så blir det kvar vätekarbonat. Och vätekarbonat, det är just det som är KH, karbonathårdhet. Egentligen.

                  Men så enkelt är det ju onödigt att göra det. De tester som det står KH på mäter egentligen inte KH utan alkalinitet. Det hänger väl ihop så det funkar rätt bra att mäta det ena och översätta till det andra. Alkalinitet är buffringsförmåga, hur väl vattnet står emot en ändring i pH. Och eftersom det värdet vanligen till största delen hänger på karbonathårdheten så blir det rätt ok även om testet inte egentligen mäter det som det står på det.

                  Men nu var det det där med att tillföra koldioxid. Kolsyra som det blir då är ingen stark syra men klart tillräcklig för att sänka pH mätbart. Men när det gäller KH, ja tillför man karbonater så inte kan det verkliga KH sjunka av det. Däremot kan kolsyran som syra knapra på alkaliniteten så att det där värdet som man får med tester som det står KH på sjunker. Alkaliniteten är ju förmågan att hålla emot, buffra, en ändring i pH och här är det alltså en syra som försöker sänka pH och det försöker ju alkaliniteten att hindra.

                  Så, alltså. Tillför man koldioxid så sjunker pH ofta märkbart. Det som man mäter med tester som det står KH på kan också sjunka något.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  Arbetssätt...