Fråga ang ammoniak

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lyxmamma
    • January 2016
    • 6

    Fråga ang ammoniak

    Hej

    Jag har bara testat vattnet med stripes tidigare och då fått ett ph på ca 6,7 och haft väldigt lågt på nitrit och noll på nitrat. Sen vattenbytet i måndags så har fiskarna kliat sig väldigt mycket så jag köpte ett ph dropptest idag. Jag har lite svårt att se färgen exakt men den visade på 7,5 eller 8. Testade med en stripes direkt efter och fick samma låga resultat som tidigare. Har läst att man ska lita på dropptesterna dock. Så nu undrar jag om det kan vara ammoniak som får fiskarna att klia sig då ph värdet är så högt. Ska köpa ett test asap och testa men undrar lite tills dess. Kan man ha högt ammoniak även om nitrit och nitrat är lågt? Borde kanske testa dem med dropptest med då de kanske inte är så låga som de verkar på stripen. Vi ska ha ca 7 i ph i vattnet i Linköping enligt uppgift och vi har mjukt vatten på 3 dh enligt hemsidan.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Vätsketesterna är oftast bättre än stickorna.
    Om fiskarna bara kliar sig och de äter normalt så är det sällan några större problem - jag hade avvaktat och sett hur det utvecklar sig
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Lyxmamma
      • January 2016
      • 6

      #3
      Tusen tack!!!

      Kommentar

      Arbetssätt...