Hjälp nitrit i vattnet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gamina
    • January 2016
    • 29

    Hjälp nitrit i vattnet.

    För en vecka sedan startade jag upp ett akvarium på ca 100 liter. Allt har gått bra fram tills igår. Då jag stoppade i teststickan visade det sig att jag har nitrit i vattnet. Hur stora mängder det är vet jag inte eftersom det är ett samlingstest som för nitrit endast visar finns/finns inte. Jag bestämde mig för att ha is i magen och hällde i lite nyttobakterier enligt på flaskan angiven dosering och lät för övrigt akvariet vara. Fiskarna ser inte ut att lida utan har bra färg och är pigga. Nyss stoppade jag i en ny sticka och nitriten finns kvar. Nitrathalten har dock ökat en aning (från låg till låg) och jag tror att nitritrutan är något mindre färgad än igår men det rör sig om att jämföra minnet av ljusrosa med ljusrosa.
    Jag har läst endel om risken av att byta vatten vid sådana här problem eftersom det riskerar att vara en quickfix som i förlängningen spär på problematiken. Just nu står jag altså som åsnan mellan två hötappar. Ska jag ta fram hinken och byta vatten eller ska jag ha is i magen och låta det vara i fred med tanke på att fiskarna är pigga och ser helt nöjda ut?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag hade avvaktat och bara hällt i lite fler nyttobakterier. Om man vill så lägg i drygt en tesked eller upp till en matsked salt i vattnet. Saltet tar inte bort nitriten men minskar skadeverkningen på fiskarna.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Gamina
      • January 2016
      • 29

      #3
      Idag var nitriten borta och jag hoppas att det fortsätter så
      Blev lite nervös igår då elektirkern dök upp och all el i huset stängdes av i ca 3 timmar men jag tog ur filtret och slängde filterhylsorna i en hink med vatten. Då de åkte i karet igen hällde jag i lite bakterier rätt i filtermassan och det verkar ha fungerat långt över förväntan.

      Kommentar

      Arbetssätt...