3 timmars strömavbrott

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    3 timmars strömavbrott

    Hej på er!
    När jag kom hem igår så var akvariet mörkt och inga pumpar gick, en säkring hade gått och utan att tänka mig för så fixade bytte jag den och allt fungerade igen. Jag har två ytterfilter Fluval 306 och 406, jag har läst att jag borde rengjort dessa innan jag satte igång de igen.
    Nu när skadan redan är skedd så undrar jag hur jag kan i tidigt skede upptäcka om något är fel med vattnet? Och är det då bara att utföra dagliga vattenbyten som hjälper? När jag kollade fiskarna i halvmörkret imorse så såg jag ingen som såg ut att må dåligt.
  • taste
    • December 2011
    • 33

    #2
    Ursprungligen postat av Yadina
    Hej på er!
    När jag kom hem igår så var akvariet mörkt och inga pumpar gick, en säkring hade gått och utan att tänka mig för så fixade bytte jag den och allt fungerade igen. Jag har två ytterfilter Fluval 306 och 406, jag har läst att jag borde rengjort dessa innan jag satte igång de igen.
    Nu när skadan redan är skedd så undrar jag hur jag kan i tidigt skede upptäcka om något är fel med vattnet? Och är det då bara att utföra dagliga vattenbyten som hjälper? När jag kollade fiskarna i halvmörkret imorse så såg jag ingen som såg ut att må dåligt.
    Så lenge det gjelder ett akvarium som er godt innkjørt,ser jeg ingen problem-Det vil alltid være gode bakterier i sandbunn,på stener og annen innredning-Har selv hatt strøm brudd på nærmere 4 timer,målte for Nitrit etter brudd ,men alt ok-Er du veldig bekymret,mål vann verdier(egen erfaring er att det tar en stund før man klarer drepe de ..gode,, bakteriene i ett innkjørt akvarie

    Kommentar

    • Yadina
      • December 2014
      • 367

      #3
      Ursprungligen postat av taste

      Så lenge det gjelder ett akvarium som er godt innkjørt,ser jeg ingen problem-Det vil alltid være gode bakterier i sandbunn,på stener og annen innredning-Har selv hatt strøm brudd på nærmere 4 timer,målte for Nitrit etter brudd ,men alt ok-Er du veldig bekymret,mål vann verdier(egen erfaring er att det tar en stund før man klarer drepe de ..gode,, bakteriene i ett innkjørt akvarie
      Skönt, nu känner jag mig lugnare. Såg framför mig att akvariet nu skulle vara som när jag startade det.

      Kommentar

      • roxxor_swe
        • April 2015
        • 130

        #4
        ibland är det helt vindstilla och stilla stående vatten i naturen oxo. Så länge man inte har en "steril" miljö i akvariet så ska det va hur lungt som helst.

        Kommentar

        • Yadina
          • December 2014
          • 367

          #5
          Ursprungligen postat av roxxor_swe
          ibland är det helt vindstilla och stilla stående vatten i naturen oxo. Så länge man inte har en "steril" miljö i akvariet så ska det va hur lungt som helst.
          Kanoners!
          Jag kan dock förstå att miljön i ytterfiltrena snabbt blir rättså ogynnsam eftersom att det inte finns någon tillgång till färskt syre när vattenflödet stoppas.
          Jag har 20+L grov filtermatta bakom bakgrunden och där borde det ju ändå finnas tillgång till syre.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Som redan har sagts så skall det inte vara några problem i ett normalskött akvarium med att gift bildas i filtren pga stillestånd på 3 timmar.
            Hur lång tid det tar innan gift bildas beror som sagt på hur mycket skit som finns i filtret.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Yadina
              • December 2014
              • 367

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Som redan har sagts så skall det inte vara några problem i ett normalskött akvarium med att gift bildas i filtren pga stillestånd på 3 timmar.
              Hur lång tid det tar innan gift bildas beror som sagt på hur mycket skit som finns i filtret.
              Låter betryggande!

              Kommentar

              Arbetssätt...