Skall filter rengöras eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrZander
    • February 2015
    • 13

    Skall filter rengöras eller inte?

    Jag har under alla mina år rengjort filter och bytt ut 1/4 till 1/3 av vattnet i akvariet. På besök i en zoo-affär fick jag ett nytt budskap som jag inte vet om jag ska ta till mig.
    Säljaren där hävdar att jag typ aldrig ska rengöra filtret. Där ska odlas bakterier och ja det ska bli kletigt och kladdigt. Det som ska göras är att man ska byta ut 1/3 vatten varannan vecka samt suga av bottnen från skräp.
    Jag vill nog tänka att bakterierna lever och frodas i vattnet lite var stans samt i bottengruset... Någon som vet vad som är rätt eller fel?
    Jag har innerfilter i båda akvarierna, i 130L ett Eheim Pick-up 160 och i 360L ett Eheim powerline XL 2252.
    Senast redigerad av MrZander; 26 January 2016, 10:13.
  • taste
    • December 2011
    • 33

    #2
    Bakteriene lever på steiner,i grus,bunnlag...men ikke i vannet.
    Filtrene mine rengjøres kun når det såvidt pipler vann...bare ..vrir(vridar) om før de settes tilbake.Viktig og bruke samme akvarievann(i en sink) når du renser filtrene-Aldri skylle i kran vann.
    selgeren har rett!
    Senast redigerad av taste; 26 January 2016, 10:49.

    Kommentar

    • addo
      • January 2007
      • 609

      #3
      Man brukar rengöra filtret först när det satt igen så mycket att flödet märkbart minskat. Sen brukar man inte rengöra mer än att man tar bort det värsta klegget för att öppna upp för flödet igen. Har man en mekanisk del i filtret för att ta partiklar, tex finmaskig filtermatta så brukar det räcka att rengöra den. När jag hade sötvatten brukade jag behöva rensa filtret ca två gånger om året.

      Hur ofta och hur mycket vatten man byter beror främst på vilka fiskar man håller och hur många. Filtret är ju till för att bryta ner amonium och nitrit till nitrat, nitraten blir sen kvar i vattnet och måste tas om hand på något sätt innan den blir för hög för den typen av fiskar man håller. Det gör man oftast med vattenbyten men har man växter som tar upp nitrat så minskar behovet av vattenbyten.

      Sen finns det såklart andra ämnen man kan vilja ta bort med vattenbyten tex fosfater.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Håller med tidigare "talare" - rengör när flödet minskar.

        Jag har mycket och bra filtermaterial i mina filter och gör nästan aldrig rent dom mer än 1 gång per år (en del har gått i flera år utan rengöring) . Men har man lite (och ineffektivt) filtermaterial och matar rätt mycket så måste man göra rent ofta - kanske varje vecka.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • MrZander
          • February 2015
          • 13

          #5
          Jaha, där ser man. Då får jag reformera mig på den punkten. I övrigt så försöker jag hålla ett biologiskt kretslopp så att invånarna gör jobbet. Algerna tar ca 40 algätare (antenn-mal) hand om. Överbliven mat nosar pansar-malarna och kuli-ålarna rätt på, samt ett 50-tal räkor krafsar i sig allt möjligt gott som de hittar. Nu finns det dock inte så mycket grön-alger kvar så ancistrusarna utfodras med tabletter. Däremot har det börjat dyka upp lite svarta alger här och var som ingen verkar vilja glufsa i sig.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #6
            Det finns väl en punkt för när filtermaterialet är som mest optimalt innan det kloggar igen och ytan för bakterierna minskar. I ett väl ingånget akvarium ser jag bara fördelar med att rengöra filtret några gånger per år.

            Kommentar

            • karolin
              • March 2015
              • 33

              #7
              Jag har bara haft filter en gång och det blir nog inte fler gånger, då gjorde jag rent det ordentligt och i samband med vattenbyten. Det fungerade bra, filtrets uppgift är ju att ta upp lösa partiklar som man kan avlägsna genom rengöring. Vilka bakterier var det du tänkte på? Nitrobakter och dylikt? Ett bra bottenmaterial utgör en otroligt mycket större yta för tillväxt av sådana än ett filter, om man inte har något specialkonstruerat filter.
              Senast redigerad av karolin; 27 January 2016, 18:01.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Ursprungligen postat av karolin
                Jag har bara haft filter en gång och det blir nog inte fler gånger, då gjorde jag rent det ordentligt och i samband med vattenbyten. Det fungerade bra, filtrets uppgift är ju att ta upp lösa partiklar som man kan avlägsna genom rengöring. Vilka bakterier var det du tänkte på? Nitrobakter och dylikt? Ett bra bottenmaterial utgör en otroligt mycket större yta för tillväxt av sådana än ett filter, om man inte har något specialkonstruerat filter.
                Är bara lite nyfiken på hur stort/stora kar du har och vilka fiskar/fiskbelastning?

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • karolin
                  • March 2015
                  • 33

                  #9
                  Ursprungligen postat av Inger H

                  Är bara lite nyfiken på hur stort/stora kar du har och vilka fiskar/fiskbelastning?

                  //Inger
                  Stora akvarier är enligt mig mycket jobbigare än mellanstora, jag brukar hålla mig ungefär mellan 65 liter ner till 30. Över det börjar det kännas jobbigt, under det känns inte så lämpligt även om man bara har väldigt små och få fiskar. Jag provade ett mycket stort akvarium en gång, det var inte min grej. Hur mycket fisk jag har haft i har varierat ganska mycket genom åren. Men i ett akvarium på cirka 60 liter hade jag ett stim kardinalfiskar som snabbt förökade sig, så det blev väldigt många. Jag gav bort dem när de började växa upp. Var väl en 20-25 stycken eller något.

                  Därefter införskaffade jag ett gäng pärldanior som jag först lekte av i ett akvarium på 20 liter innan de fick flytta in i det tomma akvariet på 60 liter. De var 6 stycken, det är möjligt att de är några fler nu, men de är ena riktiga romrövare. I ett annat akvarium på 54 liter höll jag ett par killipar med några yngel tillsammans med en grupp boraras, en mycket liten art. I ett 30-liters en grupp dvärgtandkarpar som ska flytta till ett större, inte på grund av platsbrist utan på grund av andra orsaker. Jag har haft andra arter med, mer vanliga arter, det finns ju så många trevliga fiskar.
                  Senast redigerad av karolin; 28 January 2016, 17:11. Anledning: Jag korrigerade ett stavfel.

                  Kommentar

                  • Christer5
                    • July 2015
                    • 915

                    #10
                    På insugningsröret till mitt Eheim ytterfilter har jag ett Eheim förfilter 4004320,jag rengör detta förfilter ca varannan vecka och då är det smutsigt Ytterfiltret rengörs en gång om året,för övrigt är det lättare att hålla ett större akvarium som inte är så känsligt för svängningar av vattenvärden etc. Så har jag fått lära mig,akvariet som avses är på 350 liter.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Tack för svaret, då fick jag min nyfikenhet stillad . Ante mig, att du hade väldigt få och små firrar .
                      Fast vattenbyten är ganska så rogivande tycker jag .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Christer5
                        • July 2015
                        • 915

                        #12
                        Ursprungligen postat av MrZander
                        Jag har under alla mina år rengjort filter och bytt ut 1/4 till 1/3 av vattnet i akvariet. På besök i en zoo-affär fick jag ett nytt budskap som jag inte vet om jag ska ta till mig.
                        Säljaren där hävdar att jag typ aldrig ska rengöra filtret. Där ska odlas bakterier och ja det ska bli kletigt och kladdigt. Det som ska göras är att man ska byta ut 1/3 vatten varannan vecka samt suga av bottnen från skräp.
                        Jag vill nog tänka att bakterierna lever och frodas i vattnet lite var stans samt i bottengruset... Någon som vet vad som är rätt eller fel?
                        Jag har innerfilter i båda akvarierna, i 130L ett Eheim Pick-up 160 och i 360L ett Eheim powerline XL 2252.
                        Min erfarenhet av innerfilter är att dom sätter igen snabbt,beror naturligtvis på fiskbelastning.Att göra rent sina filter när flödet minskar är aldrig fel tycker jag.

                        Kommentar

                        • karolin
                          • March 2015
                          • 33

                          #13
                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Tack för svaret, då fick jag min nyfikenhet stillad . Ante mig, att du hade väldigt få och små firrar .
                          Fast vattenbyten är ganska så rogivande tycker jag .

                          //Inger
                          Det var så lite så! Hehe ja, och oftast mycket växter. Vattenbyten varierar, men lite grand varannan vecka ungefär. Ett enkelt sätt att ha akvarium på, det finns ju så många olika sätt att få det att fungera. Nåväl nåväl, de som är mer kunniga om filter får ta över.

                          Kommentar

                          • taste
                            • December 2011
                            • 33

                            #14
                            Ja,enig med Christer,når det ..minskar flodet,,Vi vil jo bevare de gode filter bakteriene som bryter ned Ammoniak og nitrtit(og da skyller man IKKE i springvann) Det blir jo som og starte prossesen på nytt...En biolog fortalte meg engang om det lukter svakt av Jord i akvariet så gjør filteret jobben sin

                            Kommentar

                            • MrZander
                              • February 2015
                              • 13

                              #15
                              Träffade på en akvarist som ansåg att filter (pumpar) är överflödiga. Han menade på att det ställer till med oreda för såväl fisken som för växterna. Själv tycker jag nog att Powerline är i det värsta slaget, inte är det ställbart heller. Just nu har jag placerat en stor rot framför utblåset. Funderar på att skaffa en svagare pump eller vända det mera mot väggen och värmaren så att strömmen i vattnet inte blir så stark. Hur gör ni?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...