Skall filter rengöras eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karolin
    • March 2015
    • 33

    #16
    Ursprungligen postat av MrZander
    Träffade på en akvarist som ansåg att filter (pumpar) är överflödiga. Han menade på att det ställer till med oreda för såväl fisken som för växterna.
    Jag kan instämma i det.

    Ursprungligen postat av MrZander
    Själv tycker jag nog att Powerline är i det värsta slaget, inte är det ställbart heller. Just nu har jag placerat en stor rot framför utblåset. Funderar på att skaffa en svagare pump eller vända det mera mot väggen och värmaren så att strömmen i vattnet inte blir så stark. Hur gör ni?
    Ja, det är en bra ide om du ska ha pump, skaffa en svagare pump och placera den i ena bakre hörnet och rikta den mot framrutan så det inte blir strömt i hela akvariet, om du inte har utpräglade flodfiskar kanske.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av MrZander
      Träffade på en akvarist som ansåg att filter (pumpar) är överflödiga. Han menade på att det ställer till med oreda för såväl fisken som för växterna. Själv tycker jag nog att Powerline är i det värsta slaget, inte är det ställbart heller. Just nu har jag placerat en stor rot framför utblåset. Funderar på att skaffa en svagare pump eller vända det mera mot väggen och värmaren så att strömmen i vattnet inte blir så stark. Hur gör ni?
      Nja - förutsatt att man har väldigt mycket växter och lite fisk och vet hur mycket man skall mata så är det Ok. Jag har ett 17 liters akvarie med lite endlers i och mycket växter och utan filter och detta har fungerat mycket bra nu i flera år. Dock så ställer som sagt ett sådant akvarie speciella krav så jag anser absolut inte att man skall påstå att filter är överflödiga. Istället - tvärtom.

      Den vanligaste dödsorsaken för fisk idag är övermatning i akvariet och det trots att de har ett filter som säkert tar hand om 90% av överskottsprodukterna. Om då skulle strunta i att ha ett filter så skulle det få drastiska negativa resultat i de flesta akvarier.

      Sedan ger ändå en pump en ganska svag cirkulation i ett akvarium jämfört med hur det i regel är i naturen. Jag kommer ihåg ett föredrag som den duktiga akvaristen Ola Åhlander höll och där han hade räknar ut hur starkt flödet skulle vara för fiskar som levde i hyfsat strömmande vatten för att det skulle motsvara naturen. I så fall skulle man på ett hundraliters akvarie få hänga dit en rejäl utombordsmotor för att nå upp till den kapaciteten


      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #18
        Ursprungligen postat av MrZander
        Träffade på en akvarist som ansåg att filter (pumpar) är överflödiga. Han menade på att det ställer till med oreda för såväl fisken som för växterna. Själv tycker jag nog att Powerline är i det värsta slaget, inte är det ställbart heller. Just nu har jag placerat en stor rot framför utblåset. Funderar på att skaffa en svagare pump eller vända det mera mot väggen och värmaren så att strömmen i vattnet inte blir så stark. Hur gör ni?

        Tycker inte att du skall ha en svagare pump,går det inte att på något vis sätta fast ett strilrör vid utblåset ?

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #19
          Du har inte funderat på ett ytterfilter istället ?

          Kommentar

          • karolin
            • March 2015
            • 33

            #20
            Jag vet inte riktigt vad hyfsat strömmande vatten innebär i praktiken, men hade det varit så oerhört strömt i vanliga sjöar hade folk knappast kunnat simma där. Många av oss har väl också provat att som barn kasta gamla löv på ytan av små vattendrag utan att de har seglat i väg. Att det sker utbyte av vatten, rätt rejält, i naturen, kan jag köpa. Avdunstning och regn. Inflöde och utflöde. Det finns så klart fiskar som lever naturligt i strömmande vatten, flodfiskar och dylikt och där kan det tänkas att det kan vara lite fart på vattnet. Dock skulle jag tippa på att det bildas flera lugna fickor och områden också.

            Ett bra bottenmaterial är ju ett sorts filter i sig. Ska man ändå ha pump så är väl en underdimensionerad bra eftersom det blir mindre vibrationer och ljud, eller en som sitter på utsidan av akvariet.
            Senast redigerad av karolin; 29 January 2016, 15:54.

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #21
              Tycker inte att ditt filter Eheim XL 2252 är överdimensionerat för 360 liter,gäller bara för dig att hitta en bra lösning så att det inte sprutar vatten rakt fram och som du tycker blir för strömt,många anser att just detta filter är väldigt bra.

              Kommentar

              • karolin
                • March 2015
                • 33

                #22
                Det är just detta jag egentligen ville komma till. Det är inte riktad till någon enskild person och det ska inte heller tolkas som nedvärderande. Men att många påstår att något är bra gör det inte automatiskt bra. Läser man lite så går en sak igen i de flesta forum, läser man lite om akvaristik och någon frågar om det behövs pump eller inte, så kan man förmodligen se ett typiskt svar: "Ja du måste ha det. Annars dör vattnet. Annars dör nyttobakterierna." Och så vidare. Varpå frågeställaren nöjer sig med det och ett "tack för svaret," utan att ifrågasätta något, som exempelvis vad för sorts bakterier det rör sig om och hur man mäter dem och varför de skulle dö och så vidare.

                Det är inget specifikt för akvaristik, förutom frågeställningarna. Är man intresserad något annat, med vissa undantag, så går samma sorts intresserelaterade frågor igen och svaren med. Någon kanske ställer en hälsorelaterad fråga och får standardsvar. En fråga om ett visst instrument och så vidare. Jag tror ofta att det utvecklas på det viset, att någon eller några skriver något, som ser bra ut och som andra tar efter tills det räknas som allmängiltig sanning och så kan det gå runt. Jag tror inte att det sker av illvilja, inte alls. Men ändå. En liten tankeställare kanske.

                För att återknyta till filter- och pumpfrågan så visst, ett strilrör kanske kan vara något tillsammans med hur man riktar utflödet och om det finns inredning som gör att det finns lugna ställen med.
                Senast redigerad av karolin; 29 January 2016, 18:44.

                Kommentar

                • Christer5
                  • July 2015
                  • 915

                  #23
                  Man kan bara skriva om vad man själv upplevt tillsammans med information från olika håll,visst måste även vägas in omdömen från andra håll annars blir det klent med information

                  Kommentar

                  • MrZander
                    • February 2015
                    • 13

                    #24
                    Spännande tankar Karolin, misstänker att du har läst sociologi eller liknande. Känner igen tankegångarna från Giddens med flera...
                    Angående ytterfilter så är jag lite orolig att om något går snett så har det pumpats ut 300 liter på golvet... Jag kan leva med att det inte är lika estetsikt, samt att bakteriekulturen inte är riktigt i samma klass. Jag har dock en väldigt massa små räkor som ynglar av sig hela tiden och de dras in i filtret (det mindre akvariet med pop-up 160-filtret) allt som oftast. Om det är frivilligt eller ofrivilligt vet jag inte men det verkar fungera som en sorts barn-kammare. Tänker att de skulle få det svårare i ett ytterfilter...
                    Jag kommer nog rikta om utblåset så att något bromsar upp den värsta kraften

                    Kommentar

                    • karolin
                      • March 2015
                      • 33

                      #25
                      Sociologi är jag inte speciellt bekant med som ämne och namnet Giddens fick jag kolla upp, heh. Men, om det fungerar som en barnkammare är det väl bra. Förmodligen för att det samlas mycket sådant där som räkorna kan tillgodogöra sig. Är det en sådan där skumgummipatron eller vad det heter i filtret, kanske man kan avlägsna den försiktigt i en spann och håva upp räkynglen och lägga tillbaka ner i akvariet och bara försiktigt skaka patronen lite i vattnet. Jag är inte bra på filter, så jag har väl egentligen inga bra idéer där. Ja prova det, rika utblåset och kanske se till att inredningen bildar lugna platser.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13127

                        #26
                        Det här med pumpar och filtrering kommer vi nog aldrig fram till nån slutlig spikad sanning! Jag personligen har alltid funderat över hur fisk påverkas av dundrande pumpar i akvariet, i stort sett alla fiskar har hörsel och kan känna vibrationer och då är ju inte tanken långt borta att det faktiskt stressar fisken.
                        Jag har provat de flesta former av filterlösningar och har väl inte kunnat se några signifikanta skillnader.
                        Men just nu använder jag bara ytterfilter och bara de jag litar på (eheim ecco och classic) och de fungerar mycket bra!

                        I ett akvarium på 170L där jag har hög belastning kör jag te.x ett ecco på 300L/T och det ger en lugn genomströmning och har visat under tid att det är fullt tillräckligt ur alla aspekter!

                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • karolin
                          • March 2015
                          • 33

                          #27
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Det här med pumpar och filtrering kommer vi nog aldrig fram till nån slutlig spikad sanning!
                          Ja, det finns ju många olika sätt att hålla akvarium på, beroende på vilka fiskar man har tillsammans med många andra faktorer.

                          Ursprungligen postat av åheim
                          Jag personligen har alltid funderat över hur fisk påverkas av dundrande pumpar i akvariet, i stort sett alla fiskar har hörsel och kan känna vibrationer och då är ju inte tanken långt borta att det faktiskt stressar fisken.
                          Jag har provat de flesta former av filterlösningar och har väl inte kunnat se några signifikanta skillnader.
                          Det har jag också funderat på. Det finns ju vissa studier på visar att vild havsfisk på sina håll kan stressas om det blir för mycket oljud i vattnet. Hur mycket av den informationen som går att använda sig av inom akvaristiken vet jag inte. Jag tycker att fiskarna verkar piggare och mer välmående utan pump. Men det är mina iakttagelser av de fiskar jag har hållit och det kan nog variera där med. Utpräglade flodfiskar till exempel, ja då är väl en pump på sin plats, fast jag hade nog haft en på utsidan av akvariet i så fall. Men det om det.

                          Kommentar

                          • Boklanda
                            • February 2016
                            • 3

                            #28
                            Klart man vill ha ett filter för att få till en vattenström som för undan det slam fiskarna rör upp, och som filtrerar bort det lättflyktigaste. Och då kleggar det igen. Jag måste rengöra kanske fyra gånger om året, för att det blivit täppt. Att rengöra mindre noga för att spara bakterier inne i filtret är bara trams. Det slam som genast kommer in i det nysköljda filtret innehåller alla aktuella rengörarbakterier. Filterströmmen blandar också vattnet så att temperaturen utjämnas liksom syrehalten.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...