Koldioxid i malawiakvarium (eller inte)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MariaBj
    • January 2016
    • 121

    Koldioxid i malawiakvarium (eller inte)?

    För att få lite variation tänkte vi göra om vårt akvarium till ett malawiakvarium, efter att ha kört sydamerikanskt hela tiden hittills. Det har behövts koldioxidtillförsel för att få växterna att må hyfsat, förmodligen pga ljus placering. Men jag vet att malawi vill ha hårt vatten med högt ph och koldioxid påverkar ju åt andra hållet. Om vi å andra sidan inte tillsätter detta kommer de växter vi ändå vill ha i akvariet att se fula ut. Så min fråga är: kan det gå bra att ha malawi i vatten där man också tillsätter koldioxid?

    Mvh
    Maria
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nej du kan inte ha Malawi och koldioxid ihop.
    Sedan finns det ju också många växter som klarar sig bra utan koldioxid och som även trivs med ett högt pH så visst kan man ha Malawi och växter ihop.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      men.....Malawi.... där är det ju inte mycket växter.....
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Ken Olofsson
        men.....Malawi.... där är det ju inte mycket växter.....
        Måhända men man hittar i Malawisjön alla fall där växter som Cerathophyllum, Vallisneria och Potamogeton
        Och visst funkar det med Malawi och växter - har t.ex. sett malawikar med massor av Vallisneria

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • MariaBj
          • January 2016
          • 121

          #5
          Ok, vad synd. Alla våra växter har blivit så fula utan koldioxid, även växter som vallisneria och javaormbunke. Kanske bara att tänka om och välja andra fiskar då...... Det går inte att motverka koldioxidens effekter på något sätt? Jag menar de effekter som skulle göra att malawi inte trivs.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Nej, glöm iden. Det finns många andra trevliga fiskar som passar-
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...