Idiotfrågan! Varför byter man vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gamina
    • January 2016
    • 29

    Idiotfrågan! Varför byter man vatten?

    Att man ska byta ut delar av akvarievattnet med jämna mellanrum är för mig välkänt. Hur mycket man ska byta och hur ofta verkar det finnas olika åsikter om. Min känsla på den punkten är att man får testa sig fram till vad som passar för det system man själv har. Idag började jag dock fundera på varför man egentligen byter vatten. Det är faktiskt något som jag inte hittat information om någonstans (det finns säkert men jag har missat det). Jag kan se några möjligheter och kanske blir orsaken olika beroende på var man bor och hurdant akvarium man har.
    -Minska mängden salter som byggs upp i vattnet
    -Minska ner mängden oönskade joner i vattnet (nitrit, ammonium)
    -Minska ner mängden bakterier som kan angripa fiskarna.
    -Minska ner mängden svampsporer
    -Mekaniskt få bort skärp som ansamlas i vattnet
    -Minska mängden algfragment som åker runt, kan fästa på ytor och växa till
    Så varför byter man egentligen vatten?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Enligt min mening så byter man främst vatten för att det inte skall bli nitrit i vattnet (som det kan bli med för mycket matning och pga fiskarnas avföring) samt för att vattenvärdena skall hållas stabila.
    Hur mycket man skall bota beror på många orsaker - bara för att ge några exempel
    - vattenvärderna
    - hur många och hur stora fiskar man har i akvariet
    - hur mycket mat och vilken mat man lägger i
    - hur många och vilka växter man har i akvariet
    - hur bra filtersystem man har

    Så det finns inget exakt mått att så och så mycket skall man byta för att det alltid skall fungera
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2878

      #3
      Eller ifall man kör EI- metoden i ett hightech-växtakvarium. 50% vattenbyte och fulldosering av växtnäring varje vecka i syfte att hålla näringsnivåerna jämna.

      Kommentar

      • Gamina
        • January 2016
        • 29

        #4
        Så om vattenvärdena är stabila behöver man egentligen inte byta något vatten?

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          teoretiskt nej.

          ​Finns en hel del så kalla lowtech kar där man i princip aldrig byter, bara fyller på det som dunstat bort.

          men då pratar vi om en helvetes massa växter som är duktiga på att ta upp skit, en fiskbelastning som är minimal, typ en guppy per 50/100 liter eller så.

          men jag tror att de är ganska så känsliga dom karen.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Det finns ju akvarier där man limmat igen locket också och det ska vara helt självgående, ingen mat, inget vattenbyte, inget gasutbyte ens. Fast det blir ju inga stora fiskar då direkt.

            Varför vattenbyte, jag håller inte med om att det skulle bero på nitrit. Har man det så har man problem som man bör lösa på annat sätt än vattenbyte. Troligen menar nog Kjell nitrat. Har man inte mycket av växter så är det normalt att det ackumuleras nitrat och även om det inte är så illa så blir det förr eller senare ändå ett problem för fiskarna. Fosfat och en del andra näringsämnen kan det också bli onödigt överskott av, inte hellyckat för varken fisk eller växter.

            Men, för att svara på varför man byter vatten, tja en gång gjorde man inte det, man var livrädd om sitt gamla vatten och sparade nogsamt på det. Det gick ju det med - men var det så fräscht? Vattnet blev gulfärgat till slut, utan att gå in i detalj på vilka ämnen det handlar om så kan man ju förenklat säga att fiskarna simmade i sin egen piss. Nu har vi andra sätt att sköta akvarier och det ser bättre ut med klart vatten och det blir bättre för fiskarna också.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Gamina
              • January 2016
              • 29

              #7
              "Det finns ju akvarier där man limmat igen locket också och det ska vara helt självgående, ingen mat, inget vattenbyte, inget gasutbyte ens. Fast det blir ju inga stora fiskar då direkt"
              ​Snälla säg att det är ett skämt. Det låter inte som något bra sätt att sköta djuren. Hur ska man få ett sådant "ekosystem" att fungera, det är ju minimalt. Stackars fiskar
              Min tolknig är att man får utgår från sin egen burk och se vad den behöver. Det man läser om vattenbyten både vad gäller frekvens och volym spretar rejält och ska egentligen bara ses som rekomendationer utifrån personernas egna preferenser.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2878

                #8
                Generellt kan man ju säga att mera/oftare utförda delvattenbyten är bättre än små/sällan utförda..

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av Gamina
                  "Det finns ju akvarier där man limmat igen locket också och det ska vara helt självgående, ingen mat, inget vattenbyte, inget gasutbyte ens. Fast det blir ju inga stora fiskar då direkt"
                  ​Snälla säg att det är ett skämt. Det låter inte som något bra sätt att sköta djuren. Hur ska man få ett sådant "ekosystem" att fungera, det är ju minimalt. Stackars fiskar
                  Min tolknig är att man får utgår från sin egen burk och se vad den behöver. Det man läser om vattenbyten både vad gäller frekvens och volym spretar rejält och ska egentligen bara ses som rekomendationer utifrån personernas egna preferenser.
                  Tyvärr inget skämt. Än idag så säljs det små tättslutande bubblor sär man låst in en räka helt och hållet.

                  Just den räkan (glömt namnet) har en förmåga att överleva ganska länge utan mat. Det har kommit på ett sätt att äta av sig själv. Så den minskar i storlek över tid. Får den mat växer den igen.
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Det finns faktiskt helt slutna system där i alla fall en del av dem fungerar under längre tid. De innehåller alger och pyttesmå räkor. Algerna växer och ger foder till räkorna, räkorna ger näring till algerna med avföring och när de dör. Enda som tillförs är ljus som ger energi som håller det igång. Fast det är naturligtvis känsligt, alla såna system går inte bra i längden. Det har faktiskt också gjorts försök med människor där man i princip stängt in dem i en stor glaslåda och hoppats att det skulle gå att få det att fungera på samma sätt.Det gick inte så bra, sök biosphere 2 för att få historien.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    Arbetssätt...