Avhärdare använda vattnet till akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av phhasek
    På testet (no name) står att en droppe motsvarar 1grad dH.
    Låter ju märkligt - det borde ju ange vad som mäts och inte bara mätenheten.
    Det är som att i ett recept skriva att man skall använda 1 DL men inte vad man skall ha en DL av.
    Det intressanta är som sagt KH eller som det ibland skrivs dKH (= tyska karbonathårdhet)

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • phhasek
      • January 2012
      • 26

      #17
      "Antalet droppar är lika med hårdheten i Tyska grader odH" står det exakt.

      Kommentar

      • phhasek
        • January 2012
        • 26

        #18
        I manualen till mitt ahvärdningsfilter (calldus delta simplex) står att lämplig hårdhet på utgående vatten är 4-5odH.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Sannolikt är det GH som avses och detta värde är rätt ointressant - det är KH/dKH som är intressant ut akvaristisk synpunkt
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • phhasek
            • January 2012
            • 26

            #20
            Ringde callidus. De säger att det är totalhårdheten som avses I manualen och vad man mäter med det medföljande testet. Jag har alltså runt 4GH nu? För att veta KH måste jag köpa ett nytt test. Måste ha kastat mitt salifert KH (varit utan akvarium 1.5 år).

            Kommentar

            • phhasek
              • January 2012
              • 26

              #21
              Kollade nu på uppsala vattens hemsida. Står att jag i vattholma har 19odH (överlägset högst i uppsala kommun) . Det måste vara totalhårdhet man avser där med antar jag.

              Kommentar

              • phhasek
                • January 2012
                • 26

                #22
                Skvallrar 4GH något om vad jag kan tänkas han i KH? KH lägre än 4 iallfall eller?

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av phhasek
                  Ringde callidus. De säger att det är totalhårdheten som avses I manualen och vad man mäter med det medföljande testet. Jag har alltså runt 4GH nu? För att veta KH måste jag köpa ett nytt test. Måste ha kastat mitt salifert KH (varit utan akvarium 1.5 år).
                  Ja du har en totalhårdhet på 4 och KH (som mäts med en annan test) är oftast (men inte alltid) lägre än GH

                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Ursprungligen postat av phhasek
                    Kollade nu på uppsala vattens hemsida. Står att jag i vattholma har 19odH (överlägset högst i uppsala kommun) . Det måste vara totalhårdhet man avser där med antar jag.
                    Ja kommunerna menar GH när de skriver dH

                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • phhasek
                      • January 2012
                      • 26

                      #25
                      Ok! Upptäckte igår att om man mäter under regenereringsprocessen så får man värdet på inkommande vatten. Detta nämns inte i någon manual. Detta kan ha varit anledninhen till att jag med salifert KH test fick så högt KH värde när jag mätte tidigare (för över ett år sedan). ELLER är det så att man med ett avhärdat vatten (avhärdat med NaCl) mäter ett högre KH för att man egentligen mäter alkalinitet?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...