Biomedia i halva 2010 ehiem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Palle_H
    • August 2015
    • 57

    Biomedia i halva 2010 ehiem

    Hej har ett 6 månader gammalt 54L akvarie som funkar fint, förutom att Nitratet ligger mellan 30-50.
    Har nyligen satt i ett ehiem 2010 pickup-filter, vilket är rätt stort för mitt 54l.

    Frågan är kan jag dela svampen till hälften och köra biomedia i resten av filtret, för att få bakterier som sänker nitratet?

    Tack på förhand!
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Svar, nej! Nitratet sänker du med hjälp av vattenbyten.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      #3
      Vad göder du växterna med ?

      Kommentar

      • Palle_H
        • August 2015
        • 57

        #4
        Jag anväder pmdd två dubbeldoser i veckan, ibland varvar jag med easylife profito och ferro samt daglig dos easylife carbo.

        Senaste månaden har jag kört 50% vattenbyten i veckan, matar måttligt en gång om dagen.

        Sist jag gjorde vattenbyte så vevade jag runt i sanden med en gaffel, så mycket jag kunde.
        För att eventuellt få ur nitrat nere i sanden.

        Att vatten byte ska vara enda lösningen tror jag inte funkar i detta fallet.

        Har sett på Youtube att det rekommenderas en viss sorts biomedia som efter ett par månader eller upp till 6 månader till och med tar bort nitrat.
        Det är de s.k syrefria bakterierna, stämmer inte detta eller är det ett försäljnings trick?

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Använd bara en dos gödning och då pmdd samt EC varje dag enligt dosering.,om du har för mycket nitrat stoppa att göda med pmdd nitrat KNO3 tills det har stabiliserat sig,jag mäter nitrat och nitrit med JBL dropptester för säker test.Normalt skall det räcka med 30 % vattenbyten i veckan och undvik att röra om i sanden det skapar bara mer problem.
          Senast redigerad av Christer5; 10 January 2016, 16:29.

          Kommentar

          • Palle_H
            • August 2015
            • 57

            #6
            Men om jag slutar med kno3 blir det inte obalans med växterna då? Samt återkommer inte mitt problem när jag börjar med kno3 igen.

            Jag använder också jbl dropp tester, så de bör väl visa rätt.
            Varför är det inte bra att röra runt i sanden?

            Biomediat jag pratade om är detta, någon som provat?

            All the Biohome media can be bought here (I supply worldwide): http://www.filterpro.co.uk (also has links to other suppliers).This media combines the ultra p...


            Click 'SHOW MORE' for suppliers links and full video description. http://www.filterpro.co.ukThis is a detailed video which explains exactly what Biohome filt...
            Senast redigerad av Palle_H; 10 January 2016, 16:40.

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              Mata mindre och håll koll på Nitratvärdet efter du har gjort ett uppehåll med KNO3,då ser du när det är dags att sätta in KNO3 igen,så skulle jag har gjort.När man rör om i sanden stör man bakteriebalansen vilket inte är bra,mycket av dom goda bakterierna finns just i sanden.Sedan beror det på hur mycket växter du har och om dom är snabbväxande och behöver så mycket som du doserar nu.Högst enkeldos och inte KNO3 tills det har gått ner,börja sedan med en mindre dos KNO3

              Finns säkert avvikande från andra hur man skall göra men detta har funkat för mig i alla år.

              Kommentar

              • Palle_H
                • August 2015
                • 57

                #8
                Tänkte inte på att det är nitrat i pmdd men visst det heter ju kaliumnitrat kno3, så det lät som en vettig metod att börja med.

                Tack för hjälpen jag får återkommar med resultaten! :-)

                Kommentar

                Arbetssätt...