Sänka vattentemperaturen eller ligga kvar där jag är?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sanneakesson
    • January 2016
    • 18

    Sänka vattentemperaturen eller ligga kvar där jag är?

    Jag har ett 180 L med kilfläckar(5), klogrodor(2), Svärdbärare koi(5), Ancistrus bebisar(4-6),kampfiskar crowntail (3), khuliål (2) och Sambon vill ha några guppy. Vill hålla temperaturen på ca 25 men går upp till 27 hela tiden. Hur får jag ner den till 25? Har minskat antalet ljustimmar för att jag fått för mig att de är ljusrören som värmer? Har jag rätt? Eller är temperaturen lämplig att ha till dessa arterna?
    ( temperaturen går ner till strax över 26 när det varit släckt under natten)

    Tacksam för svar

    Med vänlig hälsning, En riktig nybörjare 😂
  • simka
    • November 2013
    • 326

    #2
    Låter som om du har ett Juwel Rio 180? Jag hade precis samma problem som du med mitt. Ville ha kring 24-25 men hamnade nästan alltid på 27 som gick ner till 26 under natten.

    Det man kan göra är att hålla luckorna öppna för bättre ventilation.

    Sen kan du öka på ytcirkulationen så kyler du av karet lite mer och fiskarna får mer syre på köpet.
    450L Malawi - Pågående projekt
    180L Malawi - Avvecklat
    60L Rasboror & tetror - Avvecklat

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      27 grader är rätt acceptabelt för de flesta arter. Det som normalt värmer är förstås doppvärmaren (men det har du väl inte nu förutsätter jag) samt drosslarna till lysrören samt pumpen och då är det svårt att göra något förutom det som simka anger. Kanske kan du också dra ner på belysningstiden - växterna klarar sig med 8 timmar per dygn
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • sanneakesson
        • January 2016
        • 18

        #4
        Jag har ingen aning om vad mitt heter. Det är juwel i alla fall men 6 kantigt. 😊
        Men om jag vill få dem att leka, ska jag bara göra lite kallare vattenbyten då? Eller det är inte lönt med tanke på att alla är i samma akvarium? Om jag öppnar upp luckorna, tror ni då att grodorna lär rymma?

        Tack för era svar!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av sanneakesson
          Men om jag vill få dem att leka, ska jag bara göra lite kallare vattenbyten då? Eller det är inte lönt med tanke på att alla är i samma akvarium?
          Kan vara ett bra knep att sänka tempen för att stimulera till lek


          Om jag öppnar upp luckorna, tror ni då att grodorna lär rymma?
          Ja


          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...