Hur får man andra vattenvärden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Hur får man andra vattenvärden?

    Jag har malawiciklider idag och har väldigt bra vattenvärden för dem, utan att göra något. Jag har i en kalksten men mer är det inte. Tanken är att jag ska bli Diskus matte men de kräver ju helt andra värden, vad behöver jag göra för att få dessa värden? Kommer jag ständigt få kämpa för att hålla rätt vatten för Diskus? Vi har väldigt mjukt vatten här. De malar (ancistrus) som lever i karet idag, kommer de gilla de nya värdena och temperaturen eller måste de flytta?
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vad har du för pH-värde i akvariet dag.
    Vad har du för KH i akvariet?

    Rent generellt så om man inte har vildfångade diskus så fungerar de utmärkt i åtminstone ett pH på 7,4-7,7
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Juni
      • February 2014
      • 613

      #3
      Ska kolla värdena imorgon, brukar skriva upp men har slarvat det senaste, men om Malawi trivs kan väl Diskus omöjligt gilla samma vatten? Har fått för mig att Diskusar är grymt petiga med vatten och temperatur?
      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Malawi funkar helt Ok i ett pH på 7,5

        Odlade diskus funkar OK i ett pH på 7,5
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • stefanr72
          • November 2010
          • 1026

          #5
          Ursprungligen postat av Juni
          Ska kolla värdena imorgon, brukar skriva upp men har slarvat det senaste, men om Malawi trivs kan väl Diskus omöjligt gilla samma vatten? Har fått för mig att Diskusar är grymt petiga med vatten och temperatur?
          Odlade diskusar behöver inte mjukt och surt vatten. Det är viktigare att vattenvärdena är stabila och filtreringen tillräcklig.

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            #6
            [QUOTE=Kjell Fohrman;n2348086]Vad har du för pH-värde i akvariet dag.
            Vad har du för KH i akvariet?
            Det tog ju sin lilla tid! Här föds det barn, magsjukor, sälja bilar och rätt och slätt tränger sig livet på! Nu har jag städat akvarium och tagit alla tester! Mitt pH värde ligger på 7,2 per idag, har inte siffrorna på de andra testerna men de låg helt perfekt! Tyvärr bet Venestus ihjäl min Socolofi efter städningen och en kär vän försvann. Ska bli skönt med lugnare fiskar som går att vårda utan att de ger sig på varandra hela tiden. Socolofi var dock gammal och har sett lite skabbig och skygg ut en tid så det är väl naturens gång...
            Funkar pH 7,2 för diskus eller ligger det väl lågt?
            Är nyfiken på om någon själ vet vad soil är och hur det tre sig i karet? Går det att ha bottenfilter? Går det att ha akvariegrus över?
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              7,2 i pH är OK för diskus men lite lågt för Malawi.
              Fast det viktigaste är att pH är stabilt och för att vet det måste du mäta KH..

              Soil är en bottengödning (för växterna) samtidigt som det funkar som bottengrus och är bra för växter. Vissa soil påverkar vattenvärdena negativt i början så har man sådant bör man vänta ett par veckor med att lägga i fisk.
              Bottenfilter funkar om man inte har grävande fiskar (som Malawi) och har grus ovanför
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Juni
                • February 2014
                • 613

                #8
                Bra att veta om soil! Är väldigt nöjd med bottenfilter och vill inte ta bort det! Är det mer kalk som gäller nu när det fortfarande är Malawi? Sist jag mätte KH låg det bra men det kan ha svajat,har hört att det inte är så bra att ha en rot i karet heller, men fiskarna gömmer sig och verkar trivas med pinnen så jag vill helst ha kvar den.
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                Kommentar

                • Robot
                  • February 2004
                  • 1174

                  #9
                  Jag pratade med handlare här om att sänka ph och han förespråkade ett torv-paket i filtret. De olika medel som finns för att sänka ph är för osäkra. Lite kommer inget, kommer inget, kommer allt!

                  När jag skulle lägga i torven så mätte jag och såg att jag har runt 7.5 - 7.6 så jag avvaktar lite. Kranavannet här är runt 8.1. Rötter och flytande kol sänker mitt ph tror jag.

                  Kh sänker jag med avhärdningsanläggning från 11-12 till 5 för att skydda värmepump, blandare och annat från kalkbeläggningar..

                  Kommentar

                  Arbetssätt...