Vattenbyte på semester

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lyxmamma
    • January 2016
    • 6

    Vattenbyte på semester

    Nybörjare med nystartat 105 liters kar här. Startades upp för ca två veckor sedan. Har inte många fiskar än men ska addera några till inom kort. Vi ska på två veckors semester om två månader och undrar om man kan byta vattnet innan man åker och byta asap när man kommer hem igen så att fiskvakten slipper byta åt oss eller blir det för lång tid? Planen är att byta 1 ggr/vecka i vanliga fall så detta ovan är enbart pga semestern i så fall. Är det för lite att byta 10-15% per vecka?

    Tack på förhand
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det skall inte vara några som helst problem att byta en gång i månaden om så skulle vara förutsatt att inte fiskvakten matar för mycket.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Lyxmamma
      • January 2016
      • 6

      #3
      Åh vad bra!.Vi får instruera fiskvakten noga innan vi far. Tack för svaret

      Kommentar

      • Robot
        • February 2004
        • 1174

        #4
        När jag var med i Göteborgs akvarieförening för 7-8 år sen så berättade någon (du Kjell Fohrman?) om ett akvarium som hade tömts på det mesta förutom lite grus och vatten

        Detta akvarium glömdes sedan bort i ngt förråd / vindvi flera månader(?). När det sedan skulle användas igen så visade det sig att det faktiskt levde en fisk där.

        Fisken släpptes sen i ett annat akvarium men det klarade den inte och strök med...

        M.a.o. är två veckor inga problem!n☺️
        Senast redigerad av Robot; 10 January 2016, 07:02.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Robot
          När jag var med i Göteborgs akvarieförening för 7-8 år sen så berättade någon (du Kjell Fohrman?) om ett akvarium som hade tömts på det mesta förutom lite grus och vatten

          Detta akvarium glömdes sedan bort i ngt förråd / vindvi flera månader(?). När det sedan skulle användas igen så visade det sig att det faktiskt levde en fisk där.

          Fisken släpptes sen i ett annat akvarium men det klarade den inte och strök med...

          M.a.o. är två veckor inga problem!n☺️
          Ja det var nog jag och i just det fallet det säkert om ett år utan matning - dock att mata 1 gång per år är inget jag rekommenderar

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...