pH-mätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ellada
    • February 2015
    • 8

    pH-mätare

    pH-mätare
    Finns det någon som känner till om man måste kalibrera om denna varje gång man byter batterier? Och var man kan köpa pHbuffer-powder?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Nja man behöver väl inte kalibrera dom just för att man byter batterier (vad jag vet i alla fall) men alla pH-mätare skall kalibreras väldigt ofta för att det blir avlagringar på mätelektroden. Så minst (gärna oftare) en gång i månaden skall de kalibreras och rengöras
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ellada
      • February 2015
      • 8

      #3
      Tack för ditt svar. Jag förstår att man skall kalibrera offta men då måste man ju ha tillgång till kalibreringspulvret eller finns det något annat sätt.?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Normalt sett så kalibrerar man med en vätska och denna vätska har olika pH-värden - 4, 7 eller 9 och dessa bör ju gå att köpa. Läs i manualen vilka du skall använda.
        Sedan förstår jag inte riktigt vad det är som du kallar för "pHbuffer-powder". Om man utläser detta så säger ju det att det är ett pulver som man använder för att buffra pH-värdet i vattnet och det har ju ingenting med kalibrering att göra.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2878

          #5
          Finns tydligen kalibreringspulver för framställning av kalibreringsvätska på Claes Olsson. Hur ofta och när man behöver kalibrera står nog i manualen. Sen hänger det säkert samman med hur ofta den används osv. Sköljer man av mätaren i lite destillerat vatten efter varje gång den använts så klar den sig nog rätt bra.. Som en parallell till detta kan jag nämna att jag kanske kalibrerar elektroden till pH-controller en gång om året ifall det verkar behövas.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Finns tydligen kalibreringspulver för framställning av kalibreringsvätska på Claes Olsson. Hur ofta och när man behöver kalibrera står nog i manualen. Sen hänger det säkert samman med hur ofta den används osv. Sköljer man av mätaren i lite destillerat vatten efter varje gång den använts så klar den sig nog rätt bra.. Som en parallell till detta kan jag nämna att jag kanske kalibrerar elektroden till pH-controller en gång om året ifall det verkar behövas.
            Problemet är väl att man inte riktigt vet när den behövs kalibreras. Det viktiga är att dels man rengör proben (som sleaper skriver) samt att den inte får torka ut. På de jag har haft har det funnits en liten gummihätta som man sätter på proben

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2878

              #7
              När det gäller pH-controller så funkar det bra med en dropchecker som en extra koll.

              Kommentar

              Arbetssätt...