Hjälp!! Partiklar på vattenytan som inte går bort

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • STEREOKLANG
    • January 2016
    • 5

    Hjälp!! Partiklar på vattenytan som inte går bort

    Hej

    Jag har haft ett växtakvarium i snart 10 år utan problem, med huvudsakligen stora Skalarer (12cm) och lite blandande småfiskar. För cirka 3 månader sen så började jag få problem med vattentytan (hade gärna lagt upp bilder men admin tillåter inte det). Jag har läst på olika forum att det kan ha att göra med fett i fiskmaten etc etc, men oavsett så har detta aldrig uppstått på 10 år.

    I samaband med att mina skalarer blev gamla så ville jag byta till malawi siklider och har nu installerat in 4 par plus att akvariet har blivit mindre växtorienterat och mer stenigt, men problemet med partiklarna/fettet på ytan försvinner inte. För att inte de nya fiskarna ska kvävas så har jag vänt den helt nya JUWEL pumpen uppåt så att den blåser rent vid ytan så att de kan få syre, men detta är ju bara en temporär lösning.

    Jag är ingen novis kring akvarier men jag har aldrig varit med i ngr forum, men hoppas på hjälp hur jag ska få bukt med problemet - är det vattnet kvalitet, obalans som uppstått - både pump och filter är helt nya. Är dock ingen akvariekemist så kan inte bedöma specifika egenskaper i vattnet om nu ngn undrar över detta

    Tack på förhand

  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Är det en tunn olje-liknande hinna? Isåfall är det ju bara en proteinhinna vilket är ofarligt. Det kommer i regel ifrån maten ja, mindre mat = mindre hinna men innan var det nog helt enkelt så att dina växter såg till att hålla den borta.
    350L Diskus

    Kommentar

    • STEREOKLANG
      • January 2016
      • 5

      #3
      OK att den är ofarlig, men 1 hur får jag bort den och 2 den blockerar ju syretillförselen i akvariet. byta vatten känns inte som att det hjälper....

      Kommentar

      • STEREOKLANG
        • January 2016
        • 5

        #4
        Har försökt att rensa med kaffefilter i en håv, men det kommer liksom tillbaka...hmmm

        Kommentar

        • Axman
          • January 2013
          • 188

          #5
          En bieffekt av luftpump och syrestenar är att den hinnan försvinner. Sedan är det väl bra rent generellt att rikta utblåset mot ytan så som du gjort?

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #6
            Blockerar den verkligen syretillförsel?
            350L Diskus

            Kommentar

            • fisheye
              • November 2010
              • 488

              #7
              Lägg lite hushållspapper över ytan och dra sedan upp... Obs ej toapapper....

              Kommentar

              • STEREOKLANG
                • January 2016
                • 5

                #8
                Ok testar hushållspapper imorgon
                Appropå syretillförsel så var det mer som jag lite antog då jag tyckte att fiskarna låg o chippade lite vid ytan på morgonen

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13119

                  #9
                  Den permanenta lösningen mot proteinhinnan är nog att mata lite försiktigare och kanske även kanske byta fodertillverkare. Men annars är det väl inget man behöver nojja allt för mycket omkring.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Även en Eheims ytskimmer 350 löser detta snabbt.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: eheim skimmer.jpg
Visningar: 214
Storlek: 29,6 KB
ID: 2347543
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2881

                      #11
                      Alltför smutsigt filter kan också bidra till att det bildas en hinna enligt vad jag kunnat se. Har fått hinna i akvarier utan matning, så det finns tydligen andra faktorer som påverkar detta mer än fodret. Ibland verkar hinnan bestå av cyanobakterier vilket man kan känna på lukten, Man kan nog räkna med att problemet dyker upp ibland så min lösning är en skimmer när det blir hinna på ytan. http://www.bing.com/videos/search?q=...F902DF925F9D8F
                      Kör min över en klockströmbrytare ett par gånger om dagen. Annars är hinnan inget som påverkar fiskarna etc.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Håller med Sleaper om att många faktorer styr. Har även fått hinna när det har varit mycket rötter i karet i slutet av rotens livscykel dvs. att den börjar ruttna.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • STEREOKLANG
                          • January 2016
                          • 5

                          #13
                          Grejen är att jag hade stora skalarer i flera år, och det här problemet uppstod for ca 3 månader sedan. Då bestämde jag mig för att starta om akvariet med nya fiskar (skalarerna hade gått bort av ålder) och valde Malawi ciklider. Så jag bytade 50% av vattnet, dammsög stenbotten ordentligt, tog bort en hel del växter, köpte en ny pump och nya filterkuddar - men inget av detta hjälpte utan hinnan finns kvar. Har testat att sila med kaffefilter och byta toppvattnet men hinnan kommer tillbaks direkt igen.

                          Funderar på om filterkuddarna i akvariet måste ligga i ngn viss ordning, eller om den nya pumpen är för svag (JUWEL 600 till 200 liter)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...