Nya kopparrör och ny varmvattenberedare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Nya kopparrör och ny varmvattenberedare.

    Nu är jag lite före i tid, men vill veta detta ändå, som rubriken säger med nya rör/varmvattenberedare? Har googlat men med diverse åsikter. Har läst Kjells äldre inlägg vad som kan gå på tok - hemska tanke! Så hur gör jag med att få igång en bra start på mina kar med allt detta nya?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Har du redan bytt rören och varmvattenberedaren? Bor du i ett eget hus eller en fastighet med flera lägenheter?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Har du redan bytt rören och varmvattenberedaren? Bor du i ett eget hus eller en fastighet med flera lägenheter?
      Mmm kjell, du läser inte min tråd "Mot nya mål...." .

      Vi skall ju flytta till våren till eget hus, rören är bytta men inte beredaren (rostfri), men den kommer att bytas ut också innan flytt.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        När gjordes bytet ?
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Inger H

          Mmm kjell, du läser inte min tråd "Mot nya mål...." .

          Vi skall ju flytta till våren till eget hus, rören är bytta men inte beredaren (rostfri), men den kommer att bytas ut också innan flytt.

          //Inger
          Nej jag är dålig på (hinner inte kolla i) att läsa alla trådar som "lever" och försöker istället svara i sådana trådar som får dåligt med svar.
          Så varmvattenberedaren är inte av koppar då?

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Nej jag är dålig på (hinner inte kolla i) att läsa alla trådar som "lever" och försöker istället svara i sådana trådar som får dåligt med svar.
            Så varmvattenberedaren är inte av koppar då?

            Min tråd "lever" inte alls för tillfället p.g.a, flytt framöver vårkanten. För få kar/fiskbesättning just nu.
            Nej, nya varmvattenberedaren kopplas inte in förrän i maj skulle jag tro.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • admin
              Christian Alfredsson

              • November 2004
              • 11215

              #7
              Jag flyttade in i nybyggt hus för 11 år sedan och hade stora problem med koppart (tror jag) Det yttrade sig så att Malawiciklider lekte ofta första månaden, sedan mycket sällan. I mitt kar inne i huset där jag bytte vatten mindre ofta så lekte de bättre.

              Det som har löst det till det bättre är kolfilter och vattenberedningsmedel. Jag köpte detta http://www.jula.se/catalog/bygg-och-...terhus-438007/ och har kolfilter på den. Har limmat på gardena snabbkopplingar på det så jag sätter det på slangen jag byter vatten med.

              Christian Alfredsson
              Tekniskt ansvarig Zoopet

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Inger H

                Nej, nya varmvattenberedaren kopplas inte in förrän i maj skulle jag tro.

                //Inger
                Svaret på dina frågor blir helt olika beroende av om vattenbehållaren i varmvattenberedaren är av koppar eller inte.
                Det absolut vanligaste är att den är i koppar, men så är det inte alltid och när jag bytte i mitt hus så köpte jag in en som inte innehöll koppar.

                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Svaret på dina frågor blir helt olika beroende av om vattenbehållaren i varmvattenberedaren är av koppar eller inte.
                  Det absolut vanligaste är att den är i koppar, men så är det inte alltid och när jag bytte i mitt hus så köpte jag in en som inte innehöll koppar.

                  Tack Christian för svar :-). Kjell återkommer lite senare vad det är för typ av vattenbehållare, vet ej om den är köpt än eller inte :-)

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Svaret på dina frågor blir helt olika beroende av om vattenbehållaren i varmvattenberedaren är av koppar eller inte.
                    Det absolut vanligaste är att den är i koppar, men så är det inte alltid och när jag bytte i mitt hus så köpte jag in en som inte innehöll koppar.

                    Först nu, så gick det in vad du frågade om Kjell . Som jag skrev tidigar, så är behållaren i rostfritt.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av Inger H


                      Först nu, så gick det in vad du frågade om Kjell . Som jag skrev tidigar, så är behållaren i rostfritt.

                      //Inger
                      Ja men vilket material är det i - menar du då rostfritt stål?
                      Självklart skall ju inte en vattenbehållare kunna rosta - det vore ju förödande. Antagligen är dock inte din beredare i koppar (även om den självklart också är rostfri) utan i ett annat material.

                      Så om inte vattenbehållaren är i koppar så räcker det att man det första året ser till att spola ut rörledningarna (som är av koppar) innan man börjar göra vattenbyte. Det brukar räcka med ca. 100 L vatten.
                      Efter något år så har det satt sig en hinna på insidan av rören i huset som gör att det löser ut minimalt med koppar och då behöver man inte renspola först.
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 04 January 2016, 18:34.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Ja men vilket material är det i - menar du då rostfritt stål?
                        Självklart skall ju inte en vattenbehållare kunna rosta - det vore ju förödande. Antagligen är dock inte din beredare i koppar (även om den självklart också är rostfri) utan i ett annat material.

                        Så om inte vattenbehållaren är i koppar så räcker det att man det första året ser till att spola ut rörledningarna (som är av koppar) innan man börjar göra vattenbyte. Det brukar räcka med ca. 100 L vatten.
                        Efter något år så har det satt sig en hinna på insidan av rören i huset som gör att det löser ut minimalt med koppar och då behöver man inte renspola först.

                        Ja Kjell jag menar rostfritt stål.
                        Ett helt år utan vattenbyte?
                        Det jag funderar över är, när jag kan tillsätta fisk? Skall det spolas ur massor av vatten så att rören blir "rena" i veckor eller månader innan fiskbestånd? Förlåt dumma frågor från en väldigt okunnig gällande detta

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          Det kommer inte bli några problem, med allra största sannolikhet. Om du blir blåhårig och handfatet blir grönt så kanske det kan bli ett problem. Byt med kallvatten, spola ur rören ordentligt innan. Du kan även köpa ett filter som du sätter på vattenslangen, då blir vattnet helt ok.

                          Det kommer att fungera helt utmärkt, kul med ny bostad!

                          Notera att Kjell skriver att du ska skölja ur rören under cirka ett års tid, inte att du ska låta bli vattenbyten.

                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Nej som sagt om det bara är rören (helt andra förhållanden gäller om beredaren är i koppar) som har bytts som byter du vatten som vanligt med ett undantag - du tömmer rören först (kallvattnet) innan du påbörjar vattenbytet. Efter ca 1 år så behöver du inte längre tömma rören innan du gör vattenbytet.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Nej som sagt om det bara är rören (helt andra förhållanden gäller om beredaren är i koppar) som har bytts som byter du vatten som vanligt med ett undantag - du tömmer rören först (kallvattnet) innan du påbörjar vattenbytet. Efter ca 1 år så behöver du inte längre tömma rören innan du gör vattenbytet.

                              Hjärnan har klarnat nu, tack Kjell å till dig med Mathias .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...