Seachem purigen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas_ 031
    • July 2015
    • 33

    Seachem purigen?

    Någon som provar eller rentav kör med denna produkt?
    Har läst och sett en del recensioner på Youtube av denna och det verkar ju vara rena mirakel medlet.
    Har inte hittat ett negativt ord om den.
    En 100 ml påse i toppen av ytterfiltet räcker till 400 liter vatten. Sen är den dessutom återanvändbar med några enkla medel.
    Och kostar knappa 100 lappen där borta. Hållbar upp till 6 månader mellan "återanvändningarna".

    Verkar dock vara sparsmakat på Svenska marknaden men standard på den Amerikanska.
    Dock verkar hela deras marknad vara strösslad med div. kemfiltrering.

    /Andreas
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Vi har diskuterat det i mängder på diskusforum, och även testat. Finns att läsa massor om det här: http://diskusforum.se/viewtopic.php?f=14&t=11409

    EDIT: Det kankse låg på en stängd forumdel endast för medlemmar.
    Det har nästan bara varit positiva saker att säga om det dock. Det är nog inte dåligt.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Andreas_ 031
      • July 2015
      • 33

      #3
      Ursprungligen postat av Einarsson
      Vi har diskuterat det i mängder på diskusforum, och även testat. Finns att läsa massor om det här: http://diskusforum.se/viewtopic.php?f=14&t=11409"]http://diskusforum.se/viewtopic.php?f=14&t=11409

      EDIT: Det kankse låg på en stängd forumdel endast för medlemmar.[/URL] Det har nästan bara varit positiva saker att säga om det dock. Det är nog inte dåligt.
      Ja de va inte tillgänglig för icke medlemmar.
      Har funderat på att slänga i en så färdiga 100 ml påse.
      Enda jag funderar på är hur jag skall placera den i tex översta filter korgen.
      Enl specifikationerna så skall jag klara mig på en sådan påse då den behandlar ca 400 liter. Dock krävs det 4 påsar för att täcka arean i en filter korg.

      Försökt googla Amerikanska sidor men där kör dom mest HOB filter som dom passar perfekt i. Likaså fluval 40x serie. Passar klockrent i översta bingen.

      Du har inte hört någon som kör en eheim pro 3 me purigen i? Hur det är placerat?
      Vad vet jag de kanske räcker med att lägga en 100ml påse i mitten av den översta korgen ?

      /Andreas

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #4
        Skadar säkert inte om det är så pass mycket att vattnet inte kan åka runt det. Hur som helst så om manterialet är för litet för maskorna i korgarna så får man väl köra med filtermaterial-påse. Sen hade jag lagt det i en korg där vattnet är som renast så att det inte blir mekanisk filtrering av det. Kör på tycker jag. Även om det inte fyller hela korgne så kan det ju inte bli sämre.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Andreas_ 031
          • July 2015
          • 33

          #5
          Ursprungligen postat av Einarsson
          Skadar säkert inte om det är så pass mycket att vattnet inte kan åka runt det. Hur som helst så om manterialet är för litet för maskorna i korgarna så får man väl köra med filtermaterial-påse. Sen hade jag lagt det i en korg där vattnet är som renast så att det inte blir mekanisk filtrering av det. Kör på tycker jag. Även om det inte fyller hela korgne så kan det ju inte bli sämre.
          Japp så går de bli. Ska prova med en 100 ml färdig påse och se.

          Är det vöry att darsa på då har jag läst att purigen behöver en mediapåse på max 180 micron.

          Så det är väl bara att köpa en passande till eheims korgar. Jag hade tänkt lägga de efter filtervaddet, alltså högst upp i filtret precis innan pumpen.

          Förresten vet du någon i sverige som har seachems grejer eller är det staterna/amazon/ebay man får ge sig på,

          / Andreas

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #6
            Än så länge vad jag vet är det tyskland eller england man får vända sig till. Jag köper seachem prime av aquaristic tex.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Andreas_ 031
              • July 2015
              • 33

              #7
              Ursprungligen postat av Einarsson
              Än så länge vad jag vet är det tyskland eller england man får vända sig till. Jag köper seachem prime av aquaristic tex.
              Ok tack! Tänkte ja skulle plockat med det när jag beställde Northfin cichlid formula från US.

              Men då behöver jag inte sträcka mig så långt

              /Andreas

              Kommentar

              • joeyk
                • August 2010
                • 153

                #8
                Hej, jag har lagt i purigen och matrix i min sump. Det har bara gått 5-6 dagar sen det gjordes så kan inte ge någon recension riktigt ännu :/ Men Faltaren har skrivit lite om dem. Hen har även haft igång det ett tag så fråga i hans projekttråd vettja.

                Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

                Kommentar

                Arbetssätt...