Nystartat akv, vilken är max nitritnivå?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Michael Legnér
    • January 2002
    • 467

    Nystartat akv, vilken är max nitritnivå?

    Har haft akvarium många år men lyckades i julas ta livet av ett fyrtiotal boitor då jag (flyttade och) startade om akvariet och en vecka senare åkte på julsemester.

    Hem kom jag till en ruttnande sörja. En vecka efter det stod jag dock inte ut utan akvarium utan startade om det från början. Nu har jag lera och torv i botten och sedan 0,8-1,2 rådasand.

    Har nu en liten mal, en eldstjärt och faktiskt nio pansarmalar i detta 310-litersakvarium nu (sex dagar efter omstart). Tillför Sera Nitrivec varje dag. Har använt mycket AquaSafe/Chlorout.

    Ammoniaknivån är nu väldigt nära noll, men inte helt noll. Har bytt en tredjedel av vattnet två gånger. Nitrithalten verkar låg men är definitivt inte noll. Lila färg på testet, inte rödaktigt, men inte heller turkos som den var i det gamla akvariet när det fungerade. Frågan är hur mycket nitrit fiskarna tål? Det verkar omöjligt att undvika det helt i början.

    Nitrathalten är högre nu än i kranvattnet (där den är noll). Kanske 10 mg/l. Det torde betyda att en del nitrobacter börjat arbeta.

    Har ni några tips om hur jag ska förhålla mig till nitrithalten nu de närmaste veckorna? Jag vill inte byta vatten i onödan för då försvinner ju bakterier. Är det noll jag ska hålla mig till? Hur länge klarar de en viss nitritnivå?

    Ojdå, vad jag drabbade er med mycket text! Hur som helst, alla tips är välkomna!

    /Micke

    Två katter (Spookie huskatt och Totte skogkatt)
    310L med Corydoras punctatus och peru sp. "gold", Chaetastoma L-146
    /Micke
    Mitt akvarium
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej Micke,
    Tycker faktiskt det låter lite underligt att du fått nitrit i ett så pass stort akvarium som innehåller så pass lite fisk.
    Du vet inte hur mycket nitrit du har, färgen säger inte mig så mycket eftersom olika tester har olika färgskalor?
    Sannolikheten är i alla fall stor att den stiger ytterligare om du lägger i mer fisk, så vänta med det.
    Byta vatten då - ja definitivt om du kan få tag i vatten från ett annat akvarium, eller varför inte några nävar med grus från ett annat akvarium, eller lite smutsigt filtermaterial från ett annat akvarium. Normalt sett skall olika bakteriekulturer också ta bort nitriteten, men det funkar tydligen inte med nitrivec.
    Har själv med framgång använt Dupla Bacter och det tog bort nitriten på några timmar, men det finns säkert andra preparat som gör detsamma. Jag är dock inte speciellt insatt i de olika preparat som finns på marknaden.
    Om du inte kan göra något av ovanstående så tycker jag nog att du skall avvakta och bara hålla koll på att nitriten inte stiger.
    I rimlighetens namn borde den snart börjat sjunka.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell



    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...