Partiklar i vattnet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr_Swede
    • June 2002
    • 6

    Partiklar i vattnet...

    Hej

    Jag har ett 720L akvarium med en eheim 2226 extern pump. Mitt problem är att jag har många, många, många små partiklar i vattnet. Ej luftbubblor!

    Jag har prövat med att ge olika typer av foder under olika perioder, efter det provat med mycket filtervadd i pumpen, utan att kunna se någon förändring. Varierar maten med flingfoder, granulat, fodertabletter och röda mygglarver.

    Efter delvattenbyte (ca 2-3 veckors intervaller och ca 30-50%) minskar detta och ökar sedan igen efter en tid.

    Jag har 9 diskusar, 12 gurami, 5 pansarmalar, 2 ancistrus, 8 små ciklider (fjäril, schackbrädes, santarem...), 5 siamesiska algätare.

    Temp ca 28-29 grader. En stor trädrot samt två mindre och hyggligt många växter. Grus ala sjösten eller vad det nu heter.

    Vad kan vara orsaken till alla dessa partiklar ? Kan det komma från någon av växterna (ex. jättestor svärdplanta) när några blad börjar bli gamla och innan man klipper bort dessa blad ?

    /Thomas

    Struggler
    Struggler
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Hur ser dom ut? Är vattnet brunt så är det antagligen från roten. Är vattnet mjölkigt/mjöligt så kan det vara infusorier.

    Någon annan kan kanske komma med förslag hur man blir av med det senare.

    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Mr_Swede
      • June 2002
      • 6

      #3
      Hej

      Vattnet är "relativt" klart. Tittar man från kortsida till kortsida (ca 1.5m) så ser man att vattnet möjligtvis lite svagt brunt/grönt (normalt ?). Roten följde med akvariet när jag köpte det i mars och är nog något år eller mer. Jag vet inte vad roten (ca 50 cm) heter men är kompakt, tung och av den dyrare typen i butikerna.

      /Thomas
      Struggler

      Kommentar

      • olof
        • July 2002
        • 445

        #4
        Hej!

        Partiklarna är nog olika typer av organiskt "damm" som virvlar runt. Det kan komma från maten, växterna och fiskarnas avföring.
        Prova att slå av pumpen en stund och se om partiklarna sjunker till bottnen. Gör de det suger du bara upp dem och kör igång pumpen igen.
        Notera att om pumpen är avstängd för länge kan den surna och förgifta vattnet.
        Detta verkar inte som ett jätte stort problem men med tanke på att du har discus bör ditt vatten vara 100%. Med tanke på detta är nog oxå läge att byta vatten minst en gång i veckan.

        Mvh

        olof

        Kommentar

        • imported_n/a
          • January 2002
          • 585

          #5
          Hej

          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Roten följde med akvariet när jag köpte det i mars och är nog något år eller mer.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

          Innebär detta att akvariet startades upp i mars och det under hela tiden sedan dess varit "små partiklar" i akvariet? Om inte, när inträffade det?

          Rickard Berg, SKS 100
          *************************
          http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
          /Rickard
          don Quijote och KA.
          http://www.killifish.tk

          Kommentar

          • Karon
            • January 2002
            • 3170

            #6
            Skaffa en 3/4" slang om du inte redan har det, så går det fortare att tömma akvariet vid vattenbytena.

            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

            Kommentar

            • catrin
              • January 2002
              • 144

              #7
              Petnym undrade hur man får bort infusorier. Enklaste sättet är att täcka över akvariet 2-3 dagar. Kolsvart - infusorierna klarar sig inte utan ljus(vet ej av vilken anledning). Mata fiskarna kan du göra om du vill i mörkret, men minska på fodret. Infusorierna lever på näringsrester i akvariet och uppkommer förmodligen då det har varit överutfodring. Ge inte mer än att fiskarna hinner äta upp det innan det fallit till bottnen. Bottenätare kan man ge tabletter i stället för att vräka i annat foder så det skall räcka åt dom också.

              Cattis
              Cattis

              Kommentar

              • Mr_Swede
                • June 2002
                • 6

                #8
                Tack,

                för alla svar. Akvariet startades i mars och jag har haft dessa "partiklar" sedan en lång tid tillbaka. Jag kan ej säga att jag vet något speciellt tillfälle som partiklarna uppkommit.

                Tack för tipset om att använda en grövre slang vid vattenbyte. Skall byta slang.

                Om pumpen stängs av så minskar antalet partiklar. Efter varje vattenbyte så är det mindre partiklar som sedan ökar. Har även försökt att analysera "vattenflödet" i akvariet för att se om cirkulationen är bra vilket det verkar.

                /Thomas
                Struggler

                Kommentar

                • Zoidberg
                  • January 2009
                  • 3

                  #9
                  Hej Thomas!

                  Var ett bra tag sedan du hade problemet med partiklarna nu, så jag antar att du styrt upp det på ett eller annat sätt.

                  Har samma problem som du beskrivit, in i minsta detalj, och har försökt åtgärda det på liknande sätt. Från början var vattnet glasklart och förblev så i åtminstonde 2 månader. Nu är det besudlat av partiklar och har varit så sedan 1 månad. Vattenbyten hjälper, men partiklarna kommer tillbaka, precis som för dej, till och med efter mitt desperata 100% vattenbyte och rengöring!

                  Vad hände med ditt problem? Är tacksam för förslag hur jag kan bli av med skräpet i min tank (720 liter, sötvatten).

                  /Lasse

                  Kommentar

                  • g_b
                    • February 2009
                    • 8

                    #10
                    Ursprungligen postat av Zoidberg
                    Hej Thomas!

                    Var ett bra tag sedan du hade problemet med partiklarna nu, så jag antar att du styrt upp det på ett eller annat sätt.

                    Har samma problem som du beskrivit, in i minsta detalj, och har försökt åtgärda det på liknande sätt. Från början var vattnet glasklart och förblev så i åtminstonde 2 månader. Nu är det besudlat av partiklar och har varit så sedan 1 månad. Vattenbyten hjälper, men partiklarna kommer tillbaka, precis som för dej, till och med efter mitt desperata 100% vattenbyte och rengöring!

                    Vad hände med ditt problem? Är tacksam för förslag hur jag kan bli av med skräpet i min tank (720 liter, sötvatten).

                    /Lasse

                    Har haft liknande problem en längre tid tills jag köpte bättre filter, samt utökade filterytan.Så tipset är bättre filtrering
                    -720, felblandade ciklider
                    - 250 Malawi
                    -100 Mobbade fiskars kar(för tillfället JD,Röd ciklid)

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Eftersom han inte varit aktiv sedan den 19 september 2002 så får vi nog tyvärr anta att han inte lärde sig att ett 2226 prof knappast funkar nån vidare i ett 720..
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Zoidberg
                        • January 2009
                        • 3

                        #12
                        Tack för tipset med bättre filtrering! Har nyligen installerat ett aquaclear quickfilter, vilket, nästan helt, tagit hand om problemet.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...