Filtermedia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    Filtermedia

    Har skaffat ett ytterfilter med rejäl volym på filterbehållaren. Jag har ett akvarium på 230 liter och har ett Eheim 2250 för att få lite kraftigare cirkulation, Nu är "problemet", vad skall jag fylla behållaren med? Jag frågade Eheim, och deras rekomendation var att använda 10 liter Ehfisubstrat, men det känns att slanta upp 1200-1600 spänn på "grus". När jag fick hem filtret var det fyllt med grönt trassel och en blå filtermatta men räcker det? Är den någon som provat "alternativa" filtermedia? Lecakulor och i så fall vilken grovlek, vanligt grus eller vad? Jag kommer när filtret är i drift att strypa ned flödet om jag skulle tycka att det är för kraftigt till en nivå som verkar rimlig i akvariet i vilket jag har (än så länge) 10 Placidochromis electra och några olika Synodontisar, Pterosturiosoma microps samt en Panaque nigrolineatus. Så, om någon har synpunkter eller förslag på alternativa filtermedia så vore jag tacksam för förslag.

    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej Karon,
    Kolla gärna vad som står om filtermaterial på denna hemsida för där får du en del tips
    http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=198
    Det viktigaste med ett filter är ju själva filtermaterialet och är inte filtermaterialet bra så spelar det ingen roll hur många tusenlappar man lagt på pumpen. Det är därför lite onödigt att snåla här.
    Jag är själv inte insatt i alla olika kommersiella filtersubstrat och kan därför inte uttala mig om Ehfisubstrat, men Eheims grejor brukar vara bra (om än dyra).
    Själv använder jag s.k. minibiobollar samt blå filtermatta i mina golvpumpar och det fungerar alldeles utmärkt.
    Leca-kulor betraktar jag som tämligen värdelöst eftersom hålen i ytan är för små och snabbt täpps igen och sedan utgör de inget vidare bra biologiskt filtermaterial.
    Jag testade Leca-kulor i ganska stor skala (ca. 200 akvarier) för ca 15 år sedan men tvingades snabbt ersätta dem med lavasten. Detta var betydligt bättre, även om inte heller dessa var så effektiva som t.ex. minibiobollar.
    Det gröna trasslet som följde med pumpen är nog också ett rätt hyfsat filtermaterial.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Michael Legnér
      • January 2002
      • 467

      #3
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      ...har ett akvarium på 230 liter och har ett Eheim 2250 för att få lite kraftigare cirkulation, Nu är "problemet", vad skall jag fylla behållaren med? Jag frågade Eheim, och deras rekomendation var att använda 10 liter Ehfisubstrat, men det känns att slanta upp 1200-1600 spänn på "grus"...<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      Det måste vara ett riktigt monsterfilter :-)

      Mitt Eheim 2226 rymmer 4,9 liter och jag har just beställt ett 2026 som ju rymmer lika mycket. Ska köra både till mitt 310-liters akvarium.

      Båda ska innehålla Efhisubstrat (450 m2 yta per liter!) för att bakterierna älskar det! Genom att inte rengöra båda samtidigt hoppas jag att bakterierna alltid ska ha ett bra stället att bo på.

      Kan hålla med om att det är dyrt, och du behöver ju inte överdriva mängden Ehfisubstrat, utan använd t ex grönt trassel längst ner, sedan rör, därefter substratet och sist vit filerkudde.

      Själv tycker jag att substratet inte klarar sig självt i ett akvarium som har ett stort fiskbestånd. Det slammar igen. Man behöver grovfiltrering före. Jag har till och med kört med vit filterkudde för substratet (vilket man inte ska enligt Eheim, av någon anledning).

      Vanligt grus tar bara plats och är inte alls lika bra som det skrovliga substratet. Har köp EhfiLav som är billigare men inte har lika stor yta.

      Det finns ju en del "piratmärken" men jag är osäker på om jag hittat något sådant alternativ till EhfiSubstrat. Sedan är det ju "tråkigt" att det är billigare att köpa sådant från Tyskland än lokalt här hemma.

      http://www.aquaristic.com/cgi-bin/ebshop.pl?config=aquaristic_net_en&func=initbasket


      /Micke

      Två katter (Spookie huskatt och Totte skogkatt)
      310-liters akvarium med Corydoras punctatus, Chaetastoma L-146
      /Micke
      Mitt akvarium

      Kommentar

      Arbetssätt...