Hur mycket vatten kan jag byta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ichabod
    • January 2004
    • 33

    Hur mycket vatten kan jag byta?

    Jag har haft mitt akvarie igång i en och en halv vecka, varav en vecka utan fisk. Karet är på 100 liter och jag har bytt 10% ett par gånger redan. Vattnet är ganska färgat av en för tidigt ilagd rot, något som jag nu skulle vilja råda bot på. Hur stort vattenbyte kan jag göra på en gång utan att slöa ner uppbyggandet av nyttiga bakterier och allt det där. Har så jag kan använda Aquabon och Sera Nitrivec. Invånare för tillfället är ett dvärguramipar, ett par black molly, 2 ancistrus och en liten guppy.
  • mgrant
    • July 2003
    • 475

    #2
    Jag hade bytt ca 30% per vecka den närmaste tiden om jag var i ditt ställe.
    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

    Kommentar

    • Daniel Odell
      • November 2002
      • 1595

      #3
      mgrants rekomendation låter bra. dock ska man veta att bakteriefloran sitter i filtret, inte vattnet. så bara man håller samma ph/hårdhet, temperatur kan man i princip byta hur mycket vatten som helst.
      fish r friend

      Kommentar

      • Ichabod
        • January 2004
        • 33

        #4
        Så det är ingen risk att man byter för mycket då, så att jag inte kan stoppa i fler fiskar i samma takt? Jag har blivit rekomenderad att inte ha för många fiskar i början, utan att stoppa i lite efterhand så att det hinner stabilisera sig och minska risken för nitrit etc.

        Kommentar

        • mgrant
          • July 2003
          • 475

          #5
          Det är en bra rekomendation som jag föreslår att du lyssnar på. När det gäller vattnet så är det viktigaste att du inte tvättar filtret oftare än nödvändigt och aldrig i samband med vattenbyte. Det är som sagt i filtret som bakterierna lever och frodas. Självklart ska du inte byta för mycket vatten på engång för du hinner du inte bygga upp några bakterier. Så håll dig till 30% i veckan de första månaderna.
          Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
          Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

          Kommentar

          Arbetssätt...