Flämtande fiskar och nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zybeer
    • July 2002
    • 699

    Flämtande fiskar och nitrit

    Har jag råkat ut för igen. Det knepiga i kråksången är att de flämtar mer och verkar allmänt slöare i det kar som har lite nitrit medan de verkar må relativt bra i det med mycket nitrit. Jag förstår inte riktigt hur det hänger ihop... I akvariet med mindre nitrit kan de ibland stå vid ytan och chippa efter luft ochså. Pumparna funkar bra och ska är inkörda. Jag har testat ikväll med att byte ca 10 % vatten i det akvariet med mest nitrit. Vattnet tog jag från ett akvarium som var fullständigt nitritfritt. Sen slängde jag i den nitrivec jag hade kvar hemma. Men det här med akvarievatten från ett nitritfritt kar ska ju vara ganska bra eller?

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Vad är lite/mycke nitrit, och varför har du nitrit i vattnet.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Peter1904
      • February 2003
      • 1079

      #3
      Kanske syrebrist? För lite rörelse på vattenytan eller för mycket fisk?

      Kommentar

      • imported_n/a
        • January 2004
        • 44

        #4
        Fick själv samma problem i en väl ikörd tank med mkt växter o lite för mkt fiskar.Problemet tilltog över natten o lösningen va att tillsätta en syresten under natten som "vädrade" ut. Hade själv inte gjort ett vattenbyte med 10% från annan tank utan snabbt bytt ca 50 % nytt vatten i tanken.Löser inte det grundläggande problemet men får fiskarna att snabbt må mkt bättre tills man matar dom igen.Mina fiskar blir klart störda vid en nitrithalt på 0.3 o har inga problem med vare sig nitrit eller nitrat.

        Kommentar

        • Zybeer
          • July 2002
          • 699

          #5
          Peter1904: Det skulle väl kunna vara lite probs. med syret... Jag har flyttat om pumped lite för att få utströmmningen en liten bit över vattenytan så att jag förhoppningsvis ökar gasutbytet till vattnet. Men det är säkert läge att införskaffa ett något mer kraftfullt filter. Nästa gång csn behagar ge oss studenter en slant kanske man skulle kolla efter ett nytt...

          Kramfors: Nitriten ligger på ca 0,3 respektive någonstans runt 0,8. Jag har lite för mycket fisk just nu och har antagligen matat en smula extra då jag köpte en hel del nytt foder innan helgen. Letar på blocket efter ett begagnat kar av lite större modell.

          Pö: Jag har endast en ensam svärdplanta då resten blev salladsbuffe när "sällskapsfisken" äkte ut och cikliderna fick komma in i värmen. Ideén med en syresten kanske jag skulle prova på... Jag ska kika på alla värden igen i morgon och se om det blev någon skillnad efter dagens vbyte och bantning.

          Är det värt att fortsätta och byta vatten från det nitritfria akvariet och tillsätta vanligt kranvatten till det eller ska jag byta vatten som vanligt? Matransonerna är ju indragna iaf. Ska nog införskaffa lite mer nitrivec oxå.

          Tack för svar och tips
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

          Kommentar

          • kampfisken
            • September 2003
            • 666

            #6
            Byt 1/3 av vattnet en gång med vanligt kranvatten, byt sedan 1/4 av vattnet varje dag i fyra dagar, också med kranvatten. Risken med att ta vatten från ett annat akvarium är att det kan uppstå en "krock" mellan de olika biosystemen som får dina vattenvärden att skena iväg. Byt helst inte 1/2 av vattnet då ett så stort vattenbyte kan bilda ännu mer nitrit. Skaffa mer Nitrivec, spruta i en rejäl dos vid första vattenbytet och häll i lite mindre vid varje vattenbyte.
            Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

            Kommentar

            • Daniel Odell
              • November 2002
              • 1595

              #7
              krock mellan biosystem? på vad grundar du det, det skulle vara intresant att få läsa.
              fish r friend

              Kommentar

              • maria_n
                • August 2003
                • 35

                #8
                Hej! Jag fick mycket liknande problem i början och blev tillsagd att inte slamsuga botten- det bildas nytto bakterier där som hjälper till att ta hand om sådana problem du har!
                sedan dess har jag inga problem längre!
                lycka till !
                Mvh maria

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Ett litet påpekande, man kan aldrig få fler bakterier än det finns föroreningar.
                  De nyttobakterier som inte används i kvävecyklen dör, det bildas nya och dör bakterier hela tiden, den som har ett akvarium som är beroende av nedbrytningsbakterier i gruset har ett för litet filter.

                  Det finns en mängd andra bakterier och svampar i akvariet än de som ingår i kvävecyklen,(nitrifikationen)
                  Förenklat så bryter nitrifikationnsbakterierna bara ner ammonium/nitrit föroreningar som är löst i vatten.
                  Andra föroreningar är det andra bakterier/svampar och i vissa fall enzymer som svarar för nedbrytningen.

                  Jag tycker att det finns en risk att ta grus/vatten från ett akvarium till ett annat när det inte är säkert att fiskarna har ett immunförsvar mot de bakterier som finns i gruset/vattnet man tillsätter.

                  Och naturligtvis ser man till att att nitriten blir 0 genom flera vattenbyten.

                  Någon som vill kommentera/tillägga.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    • January 2004
                    • 44

                    #10
                    Kramfors,jag har missat ngt när. Den bottenyta jag har i min 500 literstank är 70*160cm med ett bottenlager bestående av engelsk sjösten i storlek 1mm upp till 6mm ca 8-9 cm tjockt. Om jag fattat rätt brukar dom organiska avfallen "landa" på botten i gruset. Ska man ha ett filter som är större än den ytan blir det väldigt väldigt stort.Har i den tanken ett ytterfilter Eheim 2128 (Filtervolym 7,3 liter,pumpeffekt ca1050 l/tim) Samt ett innerfilter Eheim 2252 (Filtervolym 700cm3 pumpeffekt ca 1200 L/tim)Har gjort en test efter att tanken varit igång i 7 mån. genom att rengöra BÅDA fiterna samma dag o 6 tim senare mata som vanligt. Inte fick jag något högre nitrit värde än 0,2 av den testen.Är din mening att man skall ha ett filter som har en större volym än tankens totala bottenvolym? E nog själv mera inne på maria-n s resonemang.

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Organisk avfallen vad menar du att det är.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        • January 2004
                        • 44

                        #12
                        Jag visste det,du är svenskalärare.Vet inte vad du menar med ditt påstående då du inte gett en hel mening utan bara 2 ord som ser väldigt löjliga ut så som du skrivit dom.Vore det inte bättre om du svarade på min fråga ang. filtervolym eller försöker du "slinka undan" genom att kasta över bollen på mig med din stavning o avbruten mening . Fegt skrivet.

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Jag har ingen lust att svar dig då dina inlägg tenderar att mer förvirra än klargöra, men, OK.

                          Så bra att grus/sand är så viktig i nedbrytningen då behövs inga filter, bara något som syresätter vattnet, för din del kan du då ta bort filtret och ha 10 liter sand mer.
                          .
                          Visst är botten materialet en del i nedbrytningen, men det är filtervolymen som är viktigast för nedbrytningen av fiskarnas föroreningar.

                          Vad jag menar att man kan få ett intryck av att här på Zoopet tror många att det bara finns nitrifikationsbakterier i ett akvarium och att det är slammet/sk*ten i gruset/filtret som är nedbrytningsbakterien.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          Arbetssätt...