Vatten ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    • January 2004
    • 44

    Vatten ?

    Tvivlar själv på komunalt vatten som oftas sk "buffras" med olika tillsatser,typ lut mm och innehåller både klor mm i olika grad från tid till tid. Då jag själv "bara" har fiskar från Amazonas har jag löst detta problem så här(har för övrigt egen brun med bra vatten) Bygger upp vattnet enbart med osmos,tillsätter Tropic Marin`s Discus Pro-mineral,kokar ur Aqua Vital svarttorvs granulat 1.400/ml i 20 min o tillsätter det i prep.tanken dagen efter samt "stänker"i ett damm av kalkpuder.Resultat: ett konstant ph av 6.7 Kh 2 Gh 3 vilket växterna älskar o även fiskarna.Mina blue heeded Heckel va väl inte så glada i början men som ngn sa, lägre värden kommer inte dina växter att klara o va är lättast o vänja in? växter eller blue heeded Heckel? Tveklöst blue heeded Heckel.Har du bara friska växter kommer du oxå att ha friska fiskar.Och överbliven co2 på natten trycker jag ut genom syresten nattetid som ni alla nu mera känner till!

    Min fråga, Har någon någon bättre kunskap om hur ett bra vatten till Discus kan skapas o i så fall hur,som även växterna accepterar.Tacksam för tips!
  • kia
    • August 2003
    • 366

    #2
    Dina firrar mår rätt bra va? Egen brunn och Osmos! Har dina Diskus visat några tecken på ohälsa?
    Nybörjare, Nivå II .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
    "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

    Kommentar

    • pupfish
      • December 2003
      • 248

      #3
      Mit svar är som fd discus hållera, beror om man är inresserad av odling eller hållning och varifrån fisken kommer VF eller lokalt odlade.

      För det först ställer jag mig tveksam till ett pH 6.7 och ett KH på 2, hur mäter du?, vilket test. Min erfarenhet är att de dropptester Zoohandeln erhåller är gränsvärdet(lim) rätt stort. Men om vi nu bort ser från detta och anser att testerna är OK.

      Växterna kräver antingen CO2 eller HCO3, vilket innebär generellt CO2 tillförsel eller högre KH. För lokalt odlade är en högre KH kanske ingen problem men för VF kan det uppstå problem. För VF är då en CO2-tillförsel enda alternativer, men tyvärr krävs en KH-halt på 3 från början och odlingen lär inte gå så bra.

      Mitt förslag är använd enkla växter t ex. javaormbunke, anubias, javamossa eller liknande, tillväxt hastigheten är låg men det får du leva med. Ditt intresse är discus och möjligen odling av dessa, man kan inte få allt. Du kan också skita i växterna och satsa på en "naturlig" miljö utan växter och fukusera dig på fiskarna.

      Har du odlat med detta vatten?
      500+

      Kommentar

      • imported_n/a
        • January 2004
        • 44

        #4
        Svar Kia: Nej, från början både gäl o hudmask.Svar Pulfish:Även i Amazonas finns det naturliga växter som växer o frodas.Har lek på Blue hedded Heckel o flera som parat ut(även frisimmande yngel)får gå som det går då dom ofta klarar att sköta sina yngel själva (som du vet).Har även på botten flera yngel av Zebra pleco,pepparmint o Queen arabech. Kul Va? Ibland har man tur.Och att dom är vf kan jag garantera. Hur jag mäter värdena? finns i dag väldigt bra digitala databoxar som klarar att mäta dom flesta värdena.

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Jag har kh 4 i kranen, allt jag behöver göra är att sänka ph till 6,6 så bubblar det gött om växterna . Diskusarna leker med jämna mellanrum och jag slipper använda organiska syror som bara fuckar upp co2 uträkningen. Jag använder osmosvatten till mitt saltvattenskar, men har aldrig ens funderat på att använda det till växtkaret. Tar man bort alla mineraler så förskjuter man förhållandet K > Na > Mg > Ca. Jag hade flera gånger försökt justera det fram och tillbaka för att få det rätt när jag ringde vattenverket och fick reda på att det ligger hyffsat rätt i kranen. Så osmos är inte att tänka på, men mitt fokus är växterna och inte fiskarna.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • pupfish
            • December 2003
            • 248

            #6
            Som freak när det gäller mätningar, en digital box är ingen garanti utan väl genomförd kalibrering. Inte ens en enkel temperaturmätning är trivial.

            Med en digital box kan du mäta pH, syre, temperatur, konduktivitet och redoxpotentialen(dock med en stor felmarginal när det gäller sötvatten). Möjligen CO2 om du först mäter KH och pH samt gör en matematisk ekvation som omvandlar det hela till CO2. Man kan naturligtvis mäta ljus och ljud och andra roliga saker.

            Men en digital box kan ändå inte mäta KH om du använder organiska syror för att hålla nere KH-/pH-värdet. Faktiskt inte möjligt om jag ska vara riktigt ärlig. Titrering eller spektro gäller här, ingenting annat. Men skit i det nu, lyckas du med odlingen bör du också lyckas med de växter som jag räknade upp tidigare.

            Att få discusarna att leka är en sak att få dem att kläcka är en annan sak och på detta att lyckas med uppfödningen.

            500+

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Kh 2 och ph 6,7 innebär 13,3 mg co2 om man bortser från hummussyrorna som stör, egentligen så har du förmodligen en bit under 10 så du behöver garanterat inte lufta på nätterna. så här låg co2 är på tok för lite för en växtnörd som jag, men det beror som sagt på vilket fokus man har.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • imported_n/a
                • January 2004
                • 44

                #8
                Pupfish, o hur mäter du upp dina värden? har jag frisimmande yngel så borde väl dom vara kläckta eller? O har jag ett jävla drag i mina växter borde väl dom både leva,föröka sig o trivas eller? Innan jag "tryckte" ut co2 på natten med hjälp av syresten hade mina fiskar stora problem innan ljuset gick i gång dagen efter,så ej nu! Här talar vi om en tank som är lite överfull både avseende växter o antal fiskar.Själv tror jag inte man blir klokare av att vara för "blind" på kemi,biologi,matematik i teorin utan man måste se o skapa sig förmågan att omvandla biotopin från naturen till en begränsad tank.Det viktiga är att få sina fiskar att trivas o må bra vilket jag tycker att mina gör,hitills är era svar av den art att den inte tillför mig någon kunskap utan bara massa formler hit o dit vilket inte mina fiskar tycker ger dom en bättre miljö av.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Frågan är alltså hur du ska få dina Blue heeded Heckel att trivas bättre än när du kör pH 6.7, KH 2 och GH 3?

                  Om det är lägre pH dom eftersträvar kanske du kan sätta luftningen på natten på timer och trimma in timern så att pH:t blir lagom lågt.

                  Problemet är att om dina växter trivs så bra som du säger och det är så mycket växter så kommer dom strippa vattnet på nolltid från CO2 när ljuset är på, vilket ökar pH:t.

                  Med en pH-controller kopplat till CO2-tub skulle du kunna köra ett konstant pH över hela dygnet och både göra dina Discusar glada och växterna jätteglada.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Oops. Sorry. Du körde ju torvfiltrerat vatten. Då fungerar inte pH-controller? Eller?

                    Alternativet vore isåfall att skippa pH-sänkningen med torv/humus och enbart sänka med CO2-tub och controller.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      • January 2004
                      • 44

                      #11
                      Skitbra! tack för ditt svar,gav mig en ide men min grundfråga va om man alltid bör stödja sig på ord.kranvatten då det enligt mig inte är så stabilt som många tror.

                      Kommentar

                      • JE
                        • January 2002
                        • 719

                        #12
                        I ditt fall, nej.
                        Bättre att använda ditt eget bra brunnsvatten som även det kan variera under året när det gäller kvaliteten men du behöver inte oroa dig för natriumhydroxid (lut) eller kloramin som inte är så enkelt att lufta ur ett kommunalt berett vatten som är mer anpassat för oss som skall dricka det. Det är det som är vitsen med kloramin...avgår inte lika lätt ur vattnet som klor gör och den metoden används idag i de flesta vattenverk.
                        Beroende på årstid så tillsätts det olika mängd kloramin och natriumhydroxid, tex. under vårsmältningen och varma torra somrar så tillsätts större mängder än andra årstider om vattenverken använder ytvatten.

                        En personlig åsikt, om du är intresserad av att hålla rätt biotop för dina fiskar så har du både svartvattenfiskar, klarvattenfiskar, fiskar som lever i långsamma vattendrag, fiskar som lever i mycket strömt vattendrag och växter som inte finns i några av dessa biotoper mer än i klarvatten och då i deras bakvatten (sumpområden eller avskurna flodarmar) där vissa discusar kan påträffas men absolut inte heckel.

                        Mvh Janne
                        http://www.goc.se

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Jag använder mig av ph controller för att nå effekten jag nämnt här över. Men om man är rädd för co2 nivåer över 10 mg/liter så kommer knappast en controller att hjälpa. Men om man vill köra på lite extra co2 vilket leder till bättre växtlighet och därmed högre syrehalt i vattnet (bra mycket mer än en syresten kan åstadkomma)och ändå vill ha ett stabilt ph värde så är det riktigt toppen. Jag får aldrig problem med nitrat eller fosfat, snarare det omvända. Jag måste tillsätta nitrat i karet för att hjälpa växterna. Att förkasta biologi och kemi när man sysslar med akvarium är kanske ingen bra idé. Utan grundläggande kunskaper i dom änena så kan man dra helt fel slutsatser, som att man har för höga nivåer av co2 i vattnet när man i själva verket har för låga. Biologi och kemi är två av dom ämnena där lösningen till alla dina "biotopiska" problem ligger.
                          Vad har du för växter i ditt kar?
                          MVH
                          magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • pupfish
                            • December 2003
                            • 248

                            #14
                            Pupfish, o hur mäter du upp dina värden?
                            Buffertkapaciteten titrerar jag med hjälp av saltsyra(HCL)0.1 M och som indikator använder jag metyleorange(0.1%) eller bromkreosolgrönt(0.04%). Sedan ska saltsyra kalibreras om man ska vara riktig noggran, den består ju delvis av vatten.

                            E-kolv 250 ml, en kalibrerad volympipett 100 ml samt en mätpipett 1,2 och 5 ml, beroende på vilken buffertkapacitet man har. För de flesta räcker det med en 5 ml mätpipett.

                            pH-värdet och temperatur mäter jag via datorn(bärbar, A/D). Kan också mäta CO2-halten och konduktiviteten. När jag använder torv, vilket jag nästan genomgående gör måste CO2-halten titreras.
                            500+

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              • January 2004
                              • 44

                              #15
                              Som du skrev JE mitt eget brunnsvatten varierar under året.På våren/hösten eller strax efter kraftig nederbörd ligger ph runt 6.5 gh 3 o kh 2 det vattnet e kanon o det skulle man ju "nypa". Under torra perioder ändras värdena till ph runt 7.5 gh 9-10 o kh 8-9 (inte lika roligt vatten) o ett vattenbyte utan koll med dessa värden kommer inte mina fiskar att uppskatta.Därför "tömmer" jag vattnet med osmos o tillsätter som jag skrev för att hela tiden ha stabila värden. Nu har jag ju inte några problem med mina fiskar som både leker o ynglar men va nyfiken på hur andra löst sina vatten,(främst med komunalt vatten)Man kanske kunde få ett tips o bli en erfarenhet rikare vilket redan flera svar gett mig.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...