Vatten med mycket flour och järn, HJÄLP!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anja91
    • January 2004
    • 16

    Vatten med mycket flour och järn, HJÄLP!!!

    Min pappa ska flytta till ett hus där det är mycket flour och järn i vattnet. Kan fiskarna ändå trivas? Snälla svara.
    Anja
  • MikaelE
    • December 2003
    • 350

    #2
    Det finns sätt att bli av med tungmetallerna ur vattnet:

    1. När du fyller vattnet i behållare använd en dusch eller liknande så att du "piskar" vattnet. En del av ämnena går då bort i gasform (tex klor)
    2. Lufta vattnet under natten.
    3. Använd vattenberedningsmedel vid varje vattenbyte som tar bort tungmetaller.
    Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
    Skriv gärna kommentar!

    Kommentar

    • Anja91
      • January 2004
      • 16

      #3
      Ursprungligen skickat av MikaelE
      Det finns sätt att bli av med tungmetallerna ur vattnet:

      1. När du fyller vattnet i behållare använd en dusch eller liknande så att du "piskar" vattnet. En del av ämnena går då bort i gasform (tex klor)
      2. Lufta vattnet under natten.
      3. Använd vattenberedningsmedel vid varje vattenbyte som tar bort tungmetaller.
      Tack så mycket!!!
      Anja

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        I nummer 1 och 2 tar du inte bort några tungmetaller. I nummer 1,2 och 3 tar du inte bort järn.
        Järn är ett viktigt näringsämne om det är i rätt form, skaffa ett fe test som mäter både schelat och fritt järn och kolla om det är bra eller dåligt järn.
        Fluor tror jag inte att du har i vattnet utan klor. Klor i gasform tar du bort med sätten 1 och 2. Om det är det andra (som jag glömt vad det heter) sättet dom klorerar så hjälper enbart nummer 3.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Anja 91 kanske menar fluorid som kallas flour när man sköljer munnen eller borstar tänderna.

          Om det är det andra (som jag glömt vad det heter)är det kloramin du menar.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            Jag gissar att det är ett hus med egen brunn, kommunalt vatten brukar väl vara järnbefriat för att slippa avlagringar i ledningsnätet?
            Jag har själv egen brunn med måttligt hög järnhalt och har aldrig märkt något varken positivt eller negativt (mer än att vattnet är brunt när man häller upp det). Järnet i vattnet faller ut som en brun beläggning och "försvinner" i filtret väldigt snabbt. Om det är extrema nivåer kanske du behöver tvätta filtret någon dag efter vattenbyte.

            Kommentar

            • Anja91
              • January 2004
              • 16

              #7
              Det jag medade var inte flour utan klor, tack!
              Anja

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Tack kramfors, det var kloraminer jag menade. Liten blackout där. Men om man har egen brunn så har man knappast kloraminer i vattnet, eller??
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • dgqlof
                  • November 2003
                  • 1344

                  #9
                  Och knappast klor heller (men kanske klorid).
                  Anja: Är det egen brunn eller kommunalt vatten?

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Om man bor en bit från vattenverken ska inte klor vara något problem, det kan bli när verket har fått bakterier i nätet som de ökar kloreringen och då är det i första hand filterbakterierna som dör.
                    Natriumtiosulfat fungerar för att binda/neutralisera klor. Dosering vet jag inte.
                    Askorbinsyra är mer känd som c vitamin sägs också binda klor.
                    C vitamin är en känd antioxidant som är verksam i organismer mot fria radikaler. Syreatomen (inte syrgas!) samt kloratomen är fria radikaler
                    Dosering om någon vill prova 5-10 gram till 1000 l vatten, men man bör testa med en klor test.
                    Någon annan som vet mer?

                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...