Multitest Aquavital. Har någon testat den?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    Multitest Aquavital. Har någon testat den?

    Multitest Aquavital (PH-KH-GH-Nitrit-Nitrat) 25 st Mätstickor för snabb och enkel kontroll av en rad olika värden i akvariet.

    Har någon här testat den? Passar det en nybörjare som mig med detta test. Har aldrig hållt på med tester men nu fått blodad tand att göra allt för mina telningar. Tänkte det kunde vara bra för mig med min okunskap med ett allt i ett test som man bara ska doppa i vattnet och ta upp och avläsa.

    Har ni någon erfarenhet om denna produkt?
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...
  • onkyo
    • November 2003
    • 136

    #2
    Jag använder den och tycker att den funkar bra och är lättanvänd.

    /C
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=131500

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Jag hade dessa stickor förut... de visade på bra nitratvärden men när jag kollade med ett dropptest hade jag ett värde på över 80!!! Det kan ha varit fel på just de stickorna jag hade, men jag vågar aldrig lita på dem igen.
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Stollig
        • September 2003
        • 37

        #4
        De kan ju vara lite svåra att läsa av speciellt när ph och kh färgerna blandas som det alltid gör på mina.

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Tack <font color="blue">onkyo, Nanc</font id="blue"> och <font color="blue">Stollig</font id="blue"> för era svar!

          Blandade åsikter om dessa prov. Tycker det verkar svårt att köpa droppproven då man måste ha en massa flaskor och vätskor. Men jag kanske inte behöver ha så många olika tester för mina hobbyakvarium.

          Någon annan som har erfarenhet av dessa multitester?
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • andersalhbin
            • January 2004
            • 65

            #6
            Köpte själv ett sådant test idag, eftersom jag tyckte mitt vatten luktade lite illa samt att 2 firrar dött med kort varsel.

            Håller med om att det var lite svårt att se vissa av färgerna, men tycker nog att man i alla fall fick ett hum om att det inte var någon katastrof. Jag hade utslag på lite nitrit, det var det enda. Har nog matat lite för mycket...

            Tyckte dock de var dyra! 239:-/25 stickor!!

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Om du inte håller på och mixtrar med vattenvärden eller kör CO2 anläggning så kan du göra så här:
              Gå till djuraffären med en skvätt av ditt akvarievatten och få det testat för en billig penning. Då får du reda på pH, kH och Gh ... dessa värden ändras inte nämnvärt sedan, så det är lugnt. Då behöver du faktiskt bara köpa dropptester av NO2 och NO3 ... och dessa flaskor räcker länge,,, tror nästan att det blir billigare än stickor.
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Ursprungligen skickat av andersalhbin
                Köpte själv ett sådant test idag, eftersom jag tyckte mitt vatten luktade lite illa samt att 2 firrar dött med kort varsel.

                Håller med om att det var lite svårt att se vissa av färgerna, men tycker nog att man i alla fall fick ett hum om att det inte var någon katastrof. Jag hade utslag på lite nitrit, det var det enda. Har nog matat lite för mycket...

                Tyckte dock de var dyra! 239:-/25 stickor!!
                Har hittat dessa för 145 kronor på http://www.pwss.nu

                Tack Nanc för förslaget. Ungefär hur mycket kostar testerna i affären då?
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                Arbetssätt...