Sammband NaHCO3 och KH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Sammband NaHCO3 och KH

    Man kan ju använda natriumbikarbonat (NaHCO3) för att höja KH.
    Ett annat sätt är att filtrera över kalkhaltigt (Ca) grus.
    Hur hänger det ihop igentligen?

    KH mäts ju i tyskagrader eller ppm CaCO3.

    Mina kunskaper om kemi och vattnets hårdhet sviker mig lite känner jag.

    /heeke
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Kalk består av kalcium och karbonat. Den exakta kemiska formlen för kalk kan jag inte men jag gissar på att det heter calciumkarbonat.
    För att kalken skall lösas ut ur stenen så måste ph vara under 7. Så det beror lite på var man vill ligga i ph. Bikarbonat buffrar vattnet vid 8,4 och kalkstensfitrering vid ph 7. co2 effekten borträknad.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Det jag är ute efter är igentligen vad som händer rent kemiskt när man häller i natriumbikarbonat.
      Det måste ju rimligtvis bli någon reaktion som resulterar i CaCO3 och något mer.
      Vet man reaktionen så borde det också gå att räkna ut hur mycket natriumbikarbonat (i ppm) som går åt för att höja KH en grad.

      Strunta i pH så länge... jag vill än så länge bara veta av nyfikenhet, inte för att jag ska applicera det i karet.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Doceringen av bikarbonat har diskuterats många gånger innan på detta forumet, använd sökmotorn. Jag minns inte doceringarna själv, men jag vet att det är ganska så enkelt att följa, så slipper du räkna själv.
        MVH
        magnus
        min zoon

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Det värsta är att det som diskuteras är att höja <u>pH</u> med bikarbonat och då är ju inte doseringen så viktig eftersom pH buffrar någon stans strax över 8 (8.3 & 8.4 är värden jag hittade). Det brukar ju vara till Malawi kar som vill ha just det pH:t.

          Jag är intresserad att veta hur mycket bikarbonat man behöver tillsätta per liter för att <u>höja KH en grad</u>. (Iofs också intresserad av hur mycket samma mängd påverkar pH)

          /heeke
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Som du säger så buffrar bikarbonat alltid vid 8,4 borträknat co2 effekten. Det finns massor av trådar som tar upp doceringen av bikarbonat per 100 liter/en grad dkh. Ta dig tid att lära dig sökfunktionen.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Jag ber om ursäkt! Gjorde en ny sökning och hittade några trådar som Kramfors varit och skrivit i. Han säger 2-3g bikarbonat per 100l för att höja KH 1 grad.

              Var lite svårt att hitta pga att de flesta säger häll i <u>ungefär</u> si och så mycket och <u>testa</u>. Visst har man ett malwi kar kan man göra så eftersom man ändå vill ha ett högt pH.

              Följd fråga: hur mycket höjs pH av 2-3g per 100l om man har ett pH under buffert värdet på 8.3??
              Och hur ser den kemiska reaktionen ut??

              /heeke
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Jag hittade denna sida:

                Väldigt ingående, men inte för svår, beskrivning av GH och KH.
                Kemin bakom pH förändringen vid bikarbonat-tillsats är tydligen inte den enklaste.

                /heeke
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Det (pH) kommer inte med automatik att bli 8,3/5. Utan det sker stegvis, om du inte tillsätter väldigt mycket på en gång 2-3 gram per 100 liter höjer KH en grad
                  Dessutom kommer pH-värdet att gå ned något med tiden, även då KH är över 3-4.
                  Nu har jag mycket fisk och stora filter som förbrukar karbonater vid nedbrytningen, men jag buffrar KH till 6 efter vattenbytet.
                  Och mitt pH stiger till ca 7,5 för att sedan efter 1 dag sjunka till 7,0 vilket är det värde jag vill ha.

                  Det bästa är att genom vattenbyten och en liten tillsats av bikarbonat om man har mjukt vatten hålla KH och pH stabilt.
                  Du kan pytsa i mer bikarbonat om du vill ha ett pH över 8,0 bara man inte höjer från 7 till över 8 för snabbt då det är många fiskar som inte vill ha snabba förändringar, men då får du också ett högre KH.

                  "Och hur ser den kemiska reaktionen ut??" vad menar du.


                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Det jag undrade var hur NaHCO3 kunde bli till CaCO3, som man mäter KH i bla, men jag hittade en sida som beskrev att det är inte CaCO3 som är själva karbonathårdheten utan HCO3- och CO3-- joner. Jonerna behöver inte komma från CaCO3 men OM dom gjorde det så skulle det motsvara en viss mängd.

                    Så dom sagt vattenkemikunskaperna sviker mig, men det börjar klarna.

                    /heeke
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Ja, det är inte lätt och att sedan komma ihåg allt, för att inte tala om det man sparat, att hitta det när det behövs..
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...