Öka Kh... (?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcus_swe
    • July 2003
    • 483

    Öka Kh... (?)

    Behöver jag öka mitt Kh från nuvarande 3 till 4-5? Som jag förstått det så kan Ph svajja rätt rejält med så lågt som jag har nu. Skall även sätta igång CO2 anl. snart vilket väll också "behöver" högre Kh för att inte Ph skall svikta för mycket. (?)

    Håller för tilfället på att försöka få ner mitt Ph från 7 (eller 7,5) till 6... Detta med Sera Ph minus. Påverkar detta Kh på något sätt?

    Hur ökar man Kh?
  • Zaphi
    • November 2003
    • 724

    #2
    KH ökar du enkelt genom att hälla i bikarbonat som du köper i en lifsmedelsaffär, hos en bagare eller på en bra ciklidaffär. Det är nog svårt att sätta exakt KH 4-5. Du får hälla i lite i taget och göra mätningar varje timma eller så. Jag skulle tippa på att du inte alls behöver hälla i mycket, kanske 1tsk / 100 liter, om ens det. Gör vattenbyte först. Nackdelen för din del är ju att pH kommer att öka också. Det sänker du genom att hälla i tex. ekextrakt.

    Jag vet inte hur bra SERA pH minus fungerar eller om det påverkar KH. Det kommer dock bli segare att sänka pH för varje steg du höjer KH, det kan jag lova.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Och när du sänker ph med ekbark så sjunker kh också.
      MVH
      magnus
      min zoon

      Kommentar

      Arbetssätt...