Discus på gång, duger mitt vatten!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JE
    • January 2002
    • 719

    #16
    Nogrannhet är en dygd. Första rundan var nog rena skämtet.
    Nya värden för komments, alltså, discus på G, hur kommer detta att gå:

    NO3: 20 (ej säker på vad detta värde är för enhet på)
    NO2: ej mätbart, inget utslag vit"kudde"
    GH: 5
    KH: 5
    pH: 6,5

    Varsågod att tycka till..
    Genast ser det mycket bättre ut, värdet på No2 och No3 mäts i ppm vilket är lika med mg/L.
    Detta vatten duger gott åt discus om det inte är VF som du ska odla på.

    kaj.p
    Du har säkert hållit på ett tag och har en hel del erfarenhet, är man noga med vattenbyten så är det ingen konst att hålla pH mellan 5-5,5 med så låg konduktivitet som 50 µS och torv men för andra utan denna erfarenhet så kan pH dyka ganska snabbt ner under 5. Detta behöver inte vara ett problem om tanken är att hålla vattnet konstant i denna nivå men för den som experimenterar utan att ha en fast linje kommer ta kål på en o annan fisk om pH får för sig att stiga för mycket och snabbt.
    Om man däremot undviker att gå under 80 µS så sker inte detta lika snabbt och vid denna konduktivitet med hjälp av torv så kan man hålla pH mycket stabilt mellan 5,7-6,0 vilket duger mycket bra att odla VF discus i.
    Håller med dig att det är svårt att dosera mineraler och spårämnen till ungefärliga riktvärden utan att påverka konduktiviteten för mycket, för tillfället blandar jag med vanligt kranvatten och det fungerar men jag är inte nöjd men jag går inte heller så lågt som till 50 µS...ännu.

    Vet att ett fabrikatet HW har ett flytande mineral/spårämnen för sötvatten men har inte provat det...finns på tyska internetbutiker, kanske skulle beställa och testa det.
    Vet inte heller hur mycket konduktiviteten ökar per mg/L utav Ca Mg.

    Men jag vet att svartvatten har ett icke mätbart kH och ett dGH runt 1 medans vit och klarvatten kan ha ända upp till dGH 5 och mätbart kH men lågt men fortfarande ha en mycket låg konduktivitet?? vad det blir i mg/L går att räkna ut...ex.1 Crique Cacao, (Franz. Guyana) 26° - 28° pH 5,8-6,3 kH - dGH 1-3 och 35 µS
    ex.2 Rio Negro
    26-29,5° pH 3,7-4,3 kH <0,1 dGH <0,1 och 6 - 9 µS
    ex.3 Rio Tocantins in Marabá 30,2° pH 7,49 och 37,5 µS tyvärr hittar jag inga mätvärden av kH och dGH i denna flod men pH visar att där måste finnas en del karbonater ??
    Naturen har lite andra förutsättningar än vad vi kan åstadkomma i ett akvarium tex. konstant tillflöde av nytt vatten osv.

    Mvh Janne
    http://www.goc.se

    Kommentar

    Arbetssätt...