KH vs PH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pupfish
    • December 2003
    • 248

    #76
    Citat från Azur

    ..för att se om den kastar nåt ljus över hur/vid vilket pH organiska syror buffrar naturligt vatten.
    Stegvis är min kvalificerade gissning. Men jag har en liten fundering eller rättare sakt en fråga, man pratar om alkalinitet och aciditet när det gäller vattenkemi. Det utgörs av en viss pH-punkt över alkalinitet under aciditet. I Svensk litteratur säger man att under 5.6 råder aciditet och över alkalinitet men i amerikansk(USA, men även Norge) är det 4.5 som är punkten. Om det är så, bör definitionen vara olika när det gäller alkalinitet eller?

    Någon som har exakt vetskap om detta? Jag stör mig otroligt på benämningen karbonathårdhet som jag anser fullständigt missvisande.
    500+

    Kommentar

    • imported_n/a
      • January 2004
      • 44

      #77
      Nu har även jag blivit bortvillad.Bara ett erkännande P.Ö.

      Kommentar

      • Excido
        • September 2003
        • 144

        #78
        Så även jag.
        Den här tråden måste vara perfekt när man har problem att somna på kvällen .

        Näe, skämt å sido. Jag är fruktansvärt sotis på dom som kan förstå all denna teori. Man känner sig som ett riktigt pucko.


        //E Zzzzzzz.
        //E

        Bättre att tiga och tas för en narr än att tala och undanröja varje tvivel.

        Kommentar

        • imported_n/a
          • January 2004
          • 44

          #79
          Nu är det ju så tack o lov att teorin inte alltid funkar i praktiken, själv ser jag hellre på hur fiskarna mår o trivs än omvandlar siffror på ett papper.Vissa värden/räknetal här har dock teoretiskt fått mig att tänka i andra banor även om det blivit lite överkurs o "bräckning" mellan vissa kemister.Vill bara tacka för dom svar som givits.

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #80
            Teorin används för att förklara praktiken. Om teorin inte funkar så har man missat en eller flera variabler, eller så är det helt enkelt dåliga teorier.
            Sen kan man ju alltid som jag skylla på att teorierna inte stämmer av okunskap, men det är ju upp till var och en.
            MVH
            magnus
            min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...