KH vs PH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fluander
    • October 2003
    • 276

    KH vs PH

    Sänka PH och bibehålla KH.
    Gå det?
    fluander
    zoonen.se
  • imported_n/a
    • January 2004
    • 44

    #2
    Ph värdet bestäms till största delen av mängen co2 i vattnet,antingen ökar du upp mängden växter i tanken eller så tillsätter du en co2 anläggning,det första är bättre o mer naturligt,skitlätt.

    Kommentar

    • imported_n/a
      • January 2004
      • 44

      #3
      Ursprungligen skickat av pö
      Ph värdet bestäms till största delen av mängen co2 i vattnet,antingen ökar du upp mängden växter i tanken eller så tillsätter du en co2 anläggning,det första är bättre o mer naturligt,skitlätt.Och tryck inte ut co2 genom massa syrestenar eller hårt ytflöde från pumpen.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Nu måste jag protestera, sklle mer växter leda till mer co2 i vattnet och därmed lägre ph?? Du har fel, fler växter i vattnet leder till mindre co2 och därmed högre ph. Men det sista stämmer. Ph beror på kh OCH co2, ju mer co2 desto lägre ph vid en bestämd kh värde. Jag har hört att organiska syror på något sätt sänker ph proportionerligt mer än kh, men hur detta går till vet jag inte. Jag har i vilket fall försökt med organiska syror men inte lyckats uppnå önskad effekt. Nu sänkier jag ph enbart med hjälp av co2, men det har en bieffekt, växterna växer som f...n
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • imported_n/a
          • January 2004
          • 44

          #5
          Du borde ha lite mera klart för dig innan du svarar. Ta reda på hur det förhåller sig innan du gör bort dig. Fotosyntesen är som följer.Syre: produceras dag o natt av ytcirkulation av vattnet,dagtid av växterna.Förbrukas dag o natt av,fiskar,växter o bakterier.Co2 förbrukas eller "går ut vattnet dag o natt vid hög ytcirkulation,förbrukas endas dagtid av växter men produceras dag o natt av fiskar,bakterier OCH växter.Därför skunker ph nattetid pga ökad co2.Altså,fler FRISKA växter o en högre co2 halt nattetid som sedan växerna förbrukar till vis del dagtid(därav hög växtlighet) o sedan kan du kasta din onödiga co2 anläggning.Som jag trodde,på detta forum finns inga duktiga akvarister,bara massa glada trorsigvetare med en pinsamt låg kunskap.

          Kommentar

          • Marie J
            • January 2004
            • 10616

            #6
            Intressant fråga och svar som givits här. Jag hoppas detta blir en fortsatt debatt om vad som egentligen är rätt och fel.

            En som vill veta mer.
            /Marie.

            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Därför skunker ph nattetid pga ökad co2.Altså,fler FRISKA växter o en högre co2 halt nattetid som sedan växerna förbrukar till vis del dagtid(därav hög växtlighet)
              Tolkar jag det rätt? Växterna producerar altså mer CO2 vid omvänd fotosyntes (heter visst någonting jag inte kommer på nu) på natten än vad dom kan ta upp vid fotosyntesen på dagen??

              /heeke
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Tommy K
                • August 2002
                • 134

                #8
                Som jag trodde,på detta forum finns inga duktiga akvarister,bara massa glada trorsigvetare med en pinsamt låg kunskap.
                Endera är vår nye bekantskap "pö" onykter när han sitter och skriver mitt i natten, eller så har han en sällsynt dålig social kompetens...

                "Pö" - en ursäkt vore på sin plats!


                MVH Tommy K

                Kommentar

                • dolken
                  • February 2003
                  • 605

                  #9
                  växter som ex. vattenpest pruduserar co2
                  inget akvarium längre har inte råd längre....

                  Kommentar

                  • Lukason
                    • January 2004
                    • 8

                    #10
                    heeke du menar kolsyreassimilation.
                    För övrigt håller jag med pö om kunskapen hos vissa här i forumet.

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Alla växter producerar co2 på natten, men bara en bråkdel av vad dom konsumerar på dagen. Jag känner inte att jag gjort bort mig gör du?? Växterna består till 80% av kol och det får dom av antingen co2 eller karbonat. Altså: För att överhuvud taget kunna växa så måste dom binda co2, dvs konsumtion måste vara mer än produktion. På fisksidan har du helt rätt pö, fiskarna konsumerar syre dygnet runt men knappast i närheten av vad växterna behöver. Detta har jag lärt mig genom
                      1 Kvällskurser på universitet
                      2 genom att vara nyfiken och suga upp information överallt om det som jag är absolut mest interesserad av
                      3 genom egna erfarenheter: co2 sänker ph, växterna växer mer med co2 tillsats (gäller nästan bara högljusakvarium, i annat fall är det svårt att för ögat se skillnad), co2 anläggningen får jobba mer på dagen än natten.

                      Nu skulle det vara interessant att höra om pö har erfarenhet av co2 tillsats eller om det är enbart teoretiska missförstånd som ligger till grund för dina befängda påståenden.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Carla
                        • April 2003
                        • 82

                        #12
                        Vet att det inte hör till ämnet, men vad gör "pö" på den här siten om nu alla är så pinsamt dåliga? Man måste kunna hantera att andra har en annan uppfattning än man själv har, annars blir det oerhört dålig stämning på forumet. Att olika akvarister ger olika råd är bara berikande, ju fler åsikter, desto bättre möjligheter att testa sig fram till vad som funkar för frågeställaren och för andra intresserade.

                        Som en liten "bonus" till "pö": Snacka om att kasta sten i glashus; din stavning och ditt språkbruk är *sådär* om man uttrycker sig vänligt.

                        Kommentar

                        • Norpan
                          • December 2003
                          • 679

                          #13
                          Skulle vara intressant var denne pö har fått sina eminenta kunskaper ifrån, på postorder..
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                          Grodor..lite trevligare, lite bättre

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Jag tror att han har fått dom genom att lyssna på för många glada trorsigvetare med pinsamt låg kunskap. Sådanna finns det massor av. Jag har träffat på väldigt många akvarister som vägrar läsa på ett forum för att de tycker att de har tillräckligt med kunskaper redan och för att de vägrar inse att dom har fel. Detta är samma akvarister som vägrar köpa böcker för att dom redan vet allt.

                            Visst smyger det sig in fel i forumen i mellanåt, men det rättas oftast till av dom som vet/kan.
                            Om man bara är öppen för nya diskusioner inom ämnen som man ännu inte hanterar fullt ut så kommer man att lära sig mycket på forumen.
                            MEN, forumen är inte bra för nybörjare, för att kunna sålla informationen så måste man ha en del grundkunskaper. Till folk utan grundkunskaperna rekomenderar jag oftast att köpa en bra bok, sedan ställa frågor om sådant man inte förstår i forumet, det är den bästa starten.
                            SÅ, pö, köp en bok.
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • Norpan
                              • December 2003
                              • 679

                              #15
                              ..eller två...
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                              Grodor..lite trevligare, lite bättre

                              Kommentar

                              Arbetssätt...