Vattenbyte av öppna kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jekman
    • October 2002
    • 54

    Vattenbyte av öppna kar

    Funderingarna kom efter det att jag trampade på mitt täckglas och en sisådär 10L vatten i veckan försvinner ut ur mitt 200 kar.

    Jag mäter nitrathalten och Pht ganska regelbundet och ser inga större skillnader. Jag har inget speciellt krävande kar.

    Borde jag egentligen inte byta mer vatten än vad jag gjort innan (relativt)? Eftersom inga ämnen försvinner så ökar ju bara koncentrationen av ex. nitrater.
    Dessutom går väl hårdheten upp? På ungefär hur mycket? Men det är väl bara bra när man har kommunalvatten som är kraftigt alkaliskt och mjukt?

    Hittade inga vettiga trådar på mina frågor. Därför frågar jag.
    mvh
    Jonas
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Borde jag egentligen inte byta mer vatten än vad jag gjort innan (relativt)? Eftersom inga ämnen försvinner så ökar ju bara koncentrationen av ex. nitrater.
    Jo så är det, men det kan ju vara som så att du tidigare bytte mer än vad som var nödvändigt för att hålla en bra balans och att det därför räcker med de relativt mindre vattenbyten som du gör nu.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...