Analys av KH och GH värden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kattis
    • August 2003
    • 23

    Analys av KH och GH värden

    Hej!
    Jag har nyss startat upp mitt första akvarium, ett 50l.. Nu bor där bara två stycken små ancistrus som flyttade in igår.
    Jag köpte lite tester (pH, NO2, KH&GH). pH ligger på 7... tänkte skaffa fjärilsciklider så småningom, behöver jag sänka pH? isåfall hur?
    GH ligger på 60mg/l och KH på 40mg/l.. Detta är i en annan skala än vad jag sett här på zoopet så jag vet inte hur jag ska jämföra... Har sett att det anges i "grader KH" (resp. GH). Kan jag räkna om mitt resultat? Vad är normalt/bra KH? (GH har jag läst är inte lika viktigt som KH) Hur förändrar jag KH om det nu inte skulle vara bra?
    Tacksam för all hjälp jag kan få

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hur du räknar om ditt KH anges på Zoopet-sidan om "Akvarievatten".
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • mel
      • April 2003
      • 29

      #3
      Hej Kattis,
      enligt mitt testkit så står det att man ska multiplicera ditt värde i mg/L med
      0.056 för dH (GH/KH) (1/17.86)
      0.07 för Clark H
      0.1 för fH
      1 för hårdhet (hardness)
      0.02 för mEq/L

      Det mest använda är det första alternativet och det jag tror de flesta här använder.

      M.a.o. enligt dina värden så har du
      60*0.056=3.36 -> ~ GH 3 och 40*0.056=2.24 -> ~ KH 2
      Mvh,
      Mel

      Kommentar

      • Kattis
        • August 2003
        • 23

        #4
        Tack!
        Men ... KH=2 är väl inte så värst bra eller??
        Bör jag försöka höja det? Hur då isåfall?

        Kommentar

        • mel
          • April 2003
          • 29

          #5
          Ja du Kattis...
          Det här med vattenkemi är inte mitt expertområde men lite har jag snappat upp. Ju mer man läser ju mindre inser man att man kan.

          Som Kjell säger ovan, läs på så mkt du kan det finns mkt material här bara man vet vad man ska söka efter.

          KH nivån anger hur mkt karbonatjoner (CO3) och bikarbonatjoner (HCO3) det finns i vattnet.
          För att höja nivån kan man tex filtrera över Kalciumkarbonat (CaCO3). CaCO3 finns i tex skolkritor, dolomitgrus, ja det finns många källor. Men beroende på pH är CaCO3 mer eller mindre lösligt i vatten. Om du har ett pH på 7 så borde du kunna höja KH med CaCO3. Men då kommer också pH att höjas.

          Lasse har skrivit ett bra inlägg om detta. Det handlar om hur jämvikten fungerar vad gäller karbonater, pH mm.


          Sen om du vill sänka pH så blir det ju ytterligare parametrar som jag personligen inte kan så mkt om. Det finns nog lika många metoder som det finns akvarister. Om man vill veta vad som passar en själv måste man (tyvärr) läsa och söka och avgöra själv.
          Ville bara ge dig en del tips på sökord som du kan använda.
          Men jag känner med dig i din frustration över att det finns så mkt begrepp att man blir alldeles snurrig. Men läs på, det är mitt tips.
          Mvh,
          Mel

          Kommentar

          • JE
            • January 2002
            • 719

            #6
            Om du bara tänkt att ha dina 2 malar och Fjärilsciklider kanske 1 par så är ditt vatten perfekt som det är för just Fjärilsciklider, byter du vatten regelbundet så kommer det fungera alldeles utmärkt och ditt låga kH gör att ditt pH kommer ligga omkring 6,5-6,8 när akvariet väl är inkört.
            Fjärilsciklider klarar sig i hårdare vatten men blir inte långlivade och leker inte lika villigt i ett hårdare vatten samt att rommen klarar sig inte i hårt vatten och dessutom så färgar de ut mycket mer i ett mjukt vatten.

            Om du vill ha lek utav dessa så skall du nog inte ha malarna kvar i karet, de kommer störa dem och de tar chansen på natten att äta upp rommen, ett litet stim kardinaltetror vore perfekt till dem.
            Regelbundna vattenbyten och inte för mycket fisk så blir det perfekt för dessa utan att behöva mixtra någonting med vattnet.

            Mvh Janne
            http://www.goc.se

            Kommentar

            • Kattis
              • August 2003
              • 23

              #7
              Tack tack för alla svar

              Kommentar

              Arbetssätt...