bikarbonat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alva
    • May 2003
    • 434

    bikarbonat

    jag håller på att göra om ett svartvaten akvarium till ett mellenamerika, och tänkte använda bikarbonat för att höja ph. men hur mycket ska man ha i i et 45 l och hur länge? ska även ha lite kalksten i för att höja hårdheten.
    <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #2
    Om jag inte har helt fel för mig så har jag för mig att bikarbonat höjer framförallt KH (hårdhet) och inte PH som du önskar
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • Zaphi
      • November 2003
      • 724

      #3
      Jodå visst höjer det pH, men inte högre än 8,5. Däremot är den viktigaste funktionen att det höjed KH så att pH håller sig stabilt.

      Prova att dosera en matsked och se vad som händer... Du skall ALLTID göra vattenbyte innan du häller i bikarbonat. Mycket viktigt!
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #4
        Ok, tack för rättningen.

        Blir inte KH väldigt högt av en matsked? jag hade 3ml i mitt 112L för att höja ca: 1 grad KH.
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Jag tog en tsk bikarbonat i mitt vatten, höjde kH från 5 till 10 och pH från 7 till 8... Har också en del kalksten i karet...
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...