Hjälp!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amy
    • September 2003
    • 81

    Hjälp!!!!

    Jag har ett stort problem med mitt kar...mina fiskar bara dör!!! Jag har ett vattentest som heter "aqua vital" och enl. det så är vattnet helt ok. Men en efter en av mina fiskar blir apatiska, gömmer sig och dör förloppet tar ca en vecka, sedan är allt frid o fröjd ett tag och så upprepas det med en annan fisk. Jag har numer 2 scalarer, 4 platys 1 svärdbärare och 3 skäggmunsmalar i ett 300 liters akvarium. Växterna ser även tråkiga ut, får som genomskinliga fläckar???
    Vad ska jag göra??? Vill ju köpa lite nya fiskar, men inte om de ska dö snart.....
    /Amy Glaad
  • Daniel Odell
    • November 2002
    • 1595

    #2
    "allt ser bra ut" räcker inte. Rabbla värden + hur ofta och mycke vatten som byts.
    fish r friend

    Kommentar

    • Amy
      • September 2003
      • 81

      #3
      NO3= mellan 10 och 25
      NO2= ingen
      dGH= 6
      dKH= 6
      ph= 7,2

      Jag byter 1/3 av vattnet var 8-9de dag.
      /Amy Glaad

      Kommentar

      • dolken
        • February 2003
        • 605

        #4
        har fiskarna några synliga skador som vitrand på fenan lud eller nåt annat.skär upp en av dom döda fiskarna och titta med microskop om du ser några parasiter.avlånga genomskinliga saker som är kanska energiska.små prickar är bakterier.värdena verkar va bra men du kan ju köpa ph minus och sänka ph till 7.0
        inget akvarium längre har inte råd längre....

        Kommentar

        • dolken
          • February 2003
          • 605

          #5
          om du inte har micrpskop så kan man göra en ganska billigt
          så här gör man
          1st plåtburk
          2st förstoringsglas
          2st lock
          1 rulle tejp
          1st vitduk
          2st böcker
          tillverkning
          fäst ett lock gör ett runt hål i locket sätt in ett förstoringsglas från andra sidan tejpa fast locket.
          tejpa fast den andra förstorings glaset på locket sätt fast locket på burken och tejpa fast locket skär ut ett hål som är 5cm diameter från mitten.det får högst vara 11cm mellan locken.burken måste du såga till så att säga.sätt den döda fisken på duken .sprätta. tag och lägg en bok på vardera sida.lägg burken på bökernas kanter och titta på fisken.om det är för lite ljus gör hål i burken med mejsel.
          inget akvarium längre har inte råd längre....

          Kommentar

          • dolken
            • February 2003
            • 605

            #6
            om det inte skulle funka bra så gör ett hål i sidan på burken som disketfacket på en pc.sätt in ett förstoringsglass.klart.
            inget akvarium längre har inte råd längre....

            Kommentar

            Arbetssätt...