Undvika kalkfällning i växtkar ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_F
    • October 2003
    • 693

    Undvika kalkfällning i växtkar ???

    Jag får kalkfällning efter varje delvattenbyte. Jag har kommunalt vatten som i normala fall är nästan kalkfritt. (Inga problem i yngelkar)

    Mitt växtkar däremot ser ut som Tokyo en sommardag. Kranvattnet har ett KH på 3.
    Vattenbyte: 1 ggr/vecka 50-60 liter. Karet är på 300L

    Jag har marmorkross och tillsätter bikarbonat för att komma upp i KH 8. PH ligger på 7,2->7,0 (Som lägst innan vattenbytet)
    Jag pumpar i ganska mycket CO2 2,2 bubblor/sek

    Jag har provat Aquatan men det ger inget resultat.


    FRÅGA: Hur kan man undvika/minska dimman. Ska jag ändra vattenvärdena. Ska jag ändra rutiner (större/mindre vattenbyten)


    Tacksam för all hjälp
    Peter
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
    Ta en titt på Min Zoon & Min Sida
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    hm... du pumpar in CO2, och har ett högt PH, samtidigt som du tillsätter ett surt vatten från kranen,..
    mao så blir vattnet mindre basiskt och då fälls kalk ut...övermättat helt enkelt...
    är det bara växter i karet?, måste du ha så högt PH?.
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Peter_F
      • October 2003
      • 693

      #3
      Vattenvärde från kranen är: KH-3 PH-8,5

      Jag höjer KH till 8 med bikarbonat och marmorkross.
      Sänker mitt PH med CO2 till 7 vilket är optimalt.

      Menar du att jag inte skulle höja KH utan pumpa in mer CO2 så PH hamnar i trakterna 6,5-7 ???

      Jag har ett kombinerat sällskaps och växtkar.
      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
      Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #4
        Jag bor också i Lund, jag höjer KH till 4 och sänker PH till 6.6 ungefär med CO2 och har aldrig haft några sådana problem som du beskriver.

        Men önskvärt PH kan ju vara annorlunda för dina fiskar.
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • Peter_F
          • October 2003
          • 693

          #5
          Ingen av fiskarna kräver så högt PH igentligen. Det var nog mest säkerhet att ligga lite högre på KH.

          NE: Har du haft några problem med att PH sjunker hastigt och så?

          "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
          Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

          Kommentar

          • NE
            • January 2004
            • 1549

            #6
            Jag hade lite problem innan jag höjde KH, KH ville gärna hamna på 2 i akvariet och då vid något enstaka fall (hade just satt en ny sats mäsk som gick igång för fullt) har PH sjunkit till 5, fiskarna var lite matta då, men repade sig när jag fixat problemet.
            /Niklas

            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

            Kommentar

            • Peter_F
              • October 2003
              • 693

              #7
              Jag bytte nyligen från mäsk till CO2-tub. Så leder jag in slangen i insuget på pumpen, vilket ger en enorm skillnad i upplösning.
              För att inte riskera att PH dyker så höjde jag KH.

              Gjorde ett vattenbyte ikväll, utan tillsats av bikarbonat. Ska kolla PH imorgon.

              Tack för att du agerar bollplank

              //Peter
              "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
              Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

              Kommentar

              Arbetssätt...