Risk för överdosering? Snabbt svar! =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MightyMike
    • January 2004
    • 100

    Risk för överdosering? Snabbt svar! =)

    Hej!

    Jag har för hög nitrit halt och behöver sänka den. Akvariumet är ca 2½ vecka gammmalt så det är på "inkörning".

    Jag har haft i tetra aquasafe och tetra clearbalance, men utan något strålande resultat. Och nu lär jag få höra att man ska gå till källan med varför man får nitrit! Det är sant, jag försöker... antagligen matat för mycket eller något!? Nu har jag köpt Sera Nitrivec som jag vill hälla i. Det ska vara riktigt bra tydligen...

    Frågan är om jag överdoserar mitt akvarium. Kan man göra det?
    Tetra clearbalance som enligt zoo affären ska fungera bra mot nitrit var ingen "hit". =( Sänktes bara något...
    Jag hällde i clearbalance för 2 dagar sedan.

    Tacksam för snabbt svar på kanske en "dum" fråga!

    mvh Micke
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #2
    Jag kan inget om preparaten men jag kan lite om nitrit,

    nitritt kommer från fiskarnas restprodukt och är ett av de första stegen i en nedbrytningsprocess, i ett väletablerat akvarium bryts detta snabbt ned till nitrat (som är mindre giftigt) av bakterier, men i ett nytt akvarium finns inte dessa bakterier eller för liten mängd av dem.
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • kia
      • August 2003
      • 366

      #3
      Jag har fått samma problem i nystartade akvarium (har antagligen haft någon fisk för mycket och givit dem en aningens för mycket mat...

      Gör du delvattenbyten ocskå? Gör lagom stora, så att bakteriekulturen hinner sätta sig.

      Häll Nitrivecen i filtret, någon påstod det gav bättre effekt.

      Mina problem löste sig först när jag skaffade en pump till. (Fick en himla bra cirkulation också).
      Nybörjare, Nivå II .
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
      "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

      Kommentar

      • chrille_91_3
        • December 2003
        • 409

        #4
        byt 50% av vattnet
        msn: christianedlund1@hotmail.com
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154639

        Kommentar

        • MightyMike
          • January 2004
          • 100

          #5
          Tack för svaren!

          jag har bara 6 platy och 2malar än så länge så för mycket fisk hoppas jag inte! =) Matar lite var 3:e dag, kanske för ofta!?

          Men ingen har svarat om risk för överdosering finns!?
          Någon som vet...?

          Trevlig helg!

          Kommentar

          • JE
            • January 2002
            • 719

            #6
            Nu vet jag inte riktigt vad Nitrivec innehåller mer än nitrobacter men det finns bara plats för så många som det finns "mat" till, kan tänka mig att de överflödiga dör och bildar ny nitrit som återigen blir mat till dina nitrobacter som börjar föröka sig.
            En tanke bara...varför överdosera? Byt en 1/3 vatten varje dag och när du märker att nitrit nivån sjunker så kanske det räcker med ett par byten varannan dag, du borde få balance i karet på 2-3 veckor utan nitrivec.

            Mvh Janne
            http://www.goc.se

            Kommentar

            • mavve
              • August 2003
              • 283

              #7
              Finns även ett preparat som heter "Nitrit Killer" som jag tyckte var ganske effektivt jämfört med Nitrivec.

              Orsaken är säkerligen för mycket mat. Mata inte på en vecka och kör med något "antinitrit"-medel så ska du se. Med tiden kommer ditt filter igång och du slipper nitrittoppar

              Mvh Martin

              Kommentar

              • MightyMike
                • January 2004
                • 100

                #8
                Tackar och bockar för alla svar!

                Jag vill helst inte använda kemikalier... men så här i början så är jag både osäker och "överbeskyddande".

                Man lär så länge man lever! =)

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #9
                  Det är också viktigt att ha en hög syrehalt i vattnet för att få en snabbare nedbrytning. Rikta pumpens utblås mot yten, skaffa mer cirkulation osv.
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • MightyMike
                    • January 2004
                    • 100

                    #10
                    Pumpen blåser på och ytan rör sig...

                    Jag har hällt i nitrivec nu... så det ska förhoppningsvis sänka min nitrit och få igång bakteriefloran!

                    Kommentar

                    • MightyMike
                      • January 2004
                      • 100

                      #11
                      Nitrit halten är nu noll! Överdosering eller ej!? Spelar ingen roll... fiskarna mår bra och nitrit halten är noll.
                      Ska vara ännu mer försiktig med matningen så här i början.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...