Lågt Ph/Högt Ph

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nj72@
    • January 2004
    • 2

    Lågt Ph/Högt Ph

    Jag hade tänkt att flytta över några fiskar från ett 100l till ett 375l kar men när jag mätte Ph i det lilla hade var det 5.5
    Som ni förstår har jag inte kollat Ph värdet säskilt noga dels för att fiskarna verkat må bra och att jag gjort någorlunda täta vattenbyten.
    Hur skall jag göra om jag vill flytta över fiskarna från det lilla till det stora ?? i 375l ligger Ph på 7.5. Har inte vågat flytta några fiskar... (Fiskarna som skall flyttas är 3 Scalarer och 4 Barber.)
    Tacksam för hjälp
    Nicklas
  • Peter_F
    • October 2003
    • 693

    #2
    Vad har du i lilla karet som drar ner PH så mycket. Torv, rötter m.m. Vad är ditt kranvatten? Är det medvetet skillnad i karen eller har det bara blivit så. Är det ingen panik & flytta fiskarna så kanske du skulle justera ditt ena PH så det ligger någorlunda lika. Väldigt långsam inkoppning är att rekomendera.
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
    Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

    Kommentar

    • nj72@
      • January 2004
      • 2

      #3
      100l skall ja rensa och börja om med annat i..
      det jag mest undrar är hur fiskarna skall överleva flyttningen kan man byta vatten varje dag (25/30%) ett tag för att få upp Ph värdet utan att fiskarna stryker med.. kranvattnet är ca 8

      Kommentar

      • Ulla
        • April 2002
        • 1163

        #4
        Jag har lite av samma problem i ett av mina kar. Du kan säkert ta upp pH med dagliga vattenbyten med rent kranvatten, men man ska inte höja mer än 0,5 i pH/dag. Det brukar det stå på preparaten för pH höjning/sänkning. Låt det ta en vecka eller så innan du är uppe i samma pH som i stora karet.
        Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

        Kommentar

        Arbetssätt...