Dåliga vattenvärden/yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linn.c
    • July 2003
    • 128

    Dåliga vattenvärden/yngel?

    Hej,
    Sen jag startade mitt akvarium för ca ett halvår sedan har 4 av mina platysar dött. Jag har läst på mycket om sjukdomar och vattenvärden för att se om det är jag som orsakat detta. Hur som helst så har jag läst att dåliga vattenvärden påverkar och blir giftigt för yngel tidigare än vuxna fiskar. Vet någon om detta stämmer? Jag undrar därför att jag har yngel och vuxna fiskar i samma akvarium och det små har aldrig blivit dåliga, bara det vuxna. Kan jag då anta att det inte är vattenvärdena som det är fel på? Utan var de bara gamla eller hade någon annan sjukdom som har med vattenvärden att göra? Har någon nån synpunkt om detta?

    Hälsningar
    Linn
    Besök gärna min zoon:

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=144349
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Du kan aldrig utgå ifrån att vattenvärdena är bra om du inte har mätt dom. Allmänt gäller att yngel är känsligare än vuxna fiskar. Om det gäller platy vet jag inte. Försök att inte separera dåligt vatten och sjukdom. Det är dåligt vatten som ger sjukdommarna. Om man medicinerar och får ordning på sjukdomme men inte gör något åt vattnet så kommer sjukdomen tillbaka.
    Berätta om ditt kar så kanske någon här kan svara på vad du gör för fel.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Linn.c
      • July 2003
      • 128

      #3
      Jag har alltså ett 60 liters och jag byter ca 1/3 av vattnet en gång i veckan. Då häller jag i vattenberedningsmedel. I övrigt så har jag ett innefilet, typ eheim. Jag undrar lite hur man vet att filtret fungerar? Jag har tagit med mig vatten till zoo-affären där dom konstaterade att jag hade 0 i nitrit och att ph-värdet var bra. Det var i och för sig ett tag sedan. Men vilka andra värden borde jag kolla?
      Besök gärna min zoon:

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=144349

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Om filtret funkar så har du 0 i nitrit och sakta ökande nitrat mellan vattenbytena. Vad var ph? Sa du vad du hade för fiskar? Sen kan man ju mäta en himla massa olika värden lite beroende på vad man är interesserad av.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Linn.c
          • July 2003
          • 128

          #5
          Jag har platys, black molly och kardinaltetror. Jag kommer inte ihåg vad ph-värdet var men det var ok för mina fiskar. Det kanske är bäst att jag tar med lite vatten till zoo-affären igen. Om jag ska köpa någr egna tester vilka rekommenderas då?

          /Linn
          Besök gärna min zoon:

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=144349

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Det finns inget ph värde som är ok både för dina ungfödare och för kardinaltetror. ph, kh no2 och no3 är väl testerna som är bra att ha. ph och kh för att få ett "bra" vatten. nitrit för att kolla så att filtret funkar och nitrat för att avgöra hur mycket vatten man behöver byta. Sen finns det en massa annat man kan mäta beroende på vad man vill veta.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...