Vattenbyte - kallvatten direkt från kranen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannapanna
    • January 2004
    • 50

    Vattenbyte - kallvatten direkt från kranen?

    Eller hur gör ni? Låter ni vattnet stå några dagar, eller häller ni bara rätt i från kranen i princip? Försöker ni isåfall få det till liknande temp som är i akvariet?
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Finns väl i princip lika många sätt som det finns akvarister, men jag kör samma temp direkt från kranen.

    /heeke
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Elana
      • April 2003
      • 239

      #3
      Jag försöker att hålla den lika eller någon grad under akvarietempraturen. Vattnet häller jag bara upp i hinkar och blandar i Sera aquatan och sedan häller jag det i akvariet.
      Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

      Kommentar

      • pappa-jonas
        • March 2003
        • 91

        #4
        Oftast är det bättre att ha några grader lägre temp på det vatten du ska fylla på med. Kallare = mer syre. När det regnar så brukar ju det vara kallare än vi sol. Oftast tycker de om att vattentemp. sjunker ett par grader. För vissa arter kan detta hjälpa till att få igåg leklusten.

        För kallt vatten kan chocka fisken i akvariet. Den kan hoppa ur oxå.

        Mvh Jonas
        " Aldrig husvagn "

        Kommentar

        • Daniel Odell
          • November 2002
          • 1595

          #5
          kör slang med snabbkoppling på duschen, brukar ligga ett par grader under akvarietempen.
          fish r friend

          Kommentar

          • spaceace
            • February 2003
            • 257

            #6
            Fyller på exakt som "orm", smidigt också att man kan tappa ur vattnet i badrumsbrunnen.
            Min zoon
            Mitt fotogalleri

            Kommentar

            • Buckshot
              • February 2003
              • 456

              #7
              Jag har förlängt duschslangen så jag "duschar" vattnet.
              Då ska ju nämligen kloret dunsta.
              Temperaturen justerar jag med blandaren så att tempen sjunker några grader i akvariet.
              Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

              Kommentar

              • Peter1904
                • February 2003
                • 1079

                #8
                Jag fyller på med kallare vatten än vad jag har i karet. Låter gärna temperaturen sjunka 1-2 grader vid vattenbytena.

                Kommentar

                • NE
                  • January 2004
                  • 1549

                  #9
                  Jag fyller också direkt från kranen, men om man ska göra det är ett tipps att ta reda på lite om sitt kranvatten först så att det inte innehåller för stora mängder av giftiga ämnen som t.ex. ammonium, nitrit, nitrat(inte så stor risk om man har kommunalt), koppar och klor.
                  Denna information kan man få från vattenverket om man har kommunalt vatten.
                  /Niklas

                  Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                  Kommentar

                  • hannapanna
                    • January 2004
                    • 50

                    #10
                    Tack för alla svar!
                    De på zooaffären sa att Linköping har mycket bra kommunalt vatten för akvarier, och de verkar kunna mycket där (till skillnad från andra zooaffärer).

                    Kommentar

                    • Poseidon
                      • February 2003
                      • 1255

                      #11
                      Jag bor i Norrköping...vissligen gör jag som många av er, direkt i från kran med slang å snabbkoppling...Jag anser att det är bortkastade pengar att i min kommun använda vatten beredningsmedel där vi har mycket bra vatten kvalitet...De rekomendationer akvariehandlarn ger ska man ta med en nyppa salt...och lite peppar med. (Många vill bara sälja)

                      PH å Vattnetshårdhet värdena varierar från kommun till kommun (frågor om vattnets kvalitet kontakta din kommunala vattenverk) de svarar gladligen på dina frågor.

                      Akvarielitteratur är oftas överssatt från Tyskan där deras vattenkvalitet är betydligt mycket sämre än vårat ,deras innehåller 3 miligram klor per liter vatten och här i Sverige används 0,4 miligram klor per liter vatten max.

                      Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                      Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                      Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                      www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                      Kommentar

                      Arbetssätt...