Nytt akvarium-byta vatten oftare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannapanna
    • January 2004
    • 50

    Nytt akvarium-byta vatten oftare?

    Har 2 nystartade akvarium. Ska jag byta vatten oftare i dessa, för att hålla undan alla gifter som uppkommer i början? Eller är det bäst att låta det vara i början?

    /Nybörjare
  • pappa-jonas
    • March 2003
    • 91

    #2
    Hej !

    Att byta c:a 10 - 20 % av vattnet är lagom.
    Det bästa är att ta vattenvären och behandla efter vad resultaten visar. Nitrivec är ett måste. Själv har jag använt ett annat medel som heter nitrit killer. Detta innehåller mycket mer bakterier och microorganismer vilket gör att vattnet stabiliserar sig fortare.

    Det kan oxå vara klokt att plantera in snabbväxade växter typ vattenpest eller hornsärv. Dessa tar upp mycket av övergödninden.
    Dessa kan sedan ersättas med mer vackra växter senare. Hornsärv ger dock bra skydd för dina yngel.

    Ta det med ro !

    Det finns bra gratis broshyrer i fiskaffärerna.
    Att starta akvarium.
    Att sköta ett akvarium.
    Fisksjukdomar.
    Fiskpreparat.
    mm.

    Mvh Jonas
    " Aldrig husvagn "

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Tar man det lungt med fisk och mat i början klarar man sig utan nitravec. Det gjorde jag i alla fall. Men får man nitrit så kan det ju vara bra förstås.

      /heeke
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Millie
        • August 2003
        • 293

        #4
        För att svara mer exakt på din fråga så tycker inte jag att man behöver byta mer eller mindre ofta när akvariet är nytt. Det bästa är att få in en rutin på att byta regelbundet (varje vecka) och sedan hålla det. Om något händer, t.ex. att man får nitrit, då kan man däremot vara tvungen att byta oftare.

        Det är dock möjligt att andra har en annan syn på det här, och det är sant att i ett akvarium med helt "nytt" vatten kan det tyckas litet överdrivet att byta vatten redan efter en vecka. Men är man inte så van tycker jag att det är bäst ändå, så tar man det säkra före det osäkra. Annars kan det byggas upp höga nivåer av farliga ämnen utan att man hinner fatta att det händer, och så börjar fiskarna må dåligt. Och det vill man ju inte!

        Kommentar

        • Peter1904
          • February 2003
          • 1079

          #5
          I ett nystartat akvarium rekomenderar jag många små vattenbyten istället för få stora. Jag byter normalt 20% en gång i veckan men vid nystart brukar jag istället byta ca 10% 2-3 ggr i veckan.

          Kommentar

          Arbetssätt...