Alla fiskar andas häftigt!, nitirt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    • May 2003
    • 1831

    Alla fiskar andas häftigt!, nitirt!

    ikväll såg jag att mina fiskar, malra, diskus, andades rätt så häftigt, tro ni jag måste byta vatten imorrgon? eller kan jag vänta till söndag, då jag ska tömma allt o inreda om karet!
    Med vänlig hälsning
    Alexander
  • no way
    • December 2003
    • 235

    #2
    vet du att det är nitrit så byt 5% av vattnet flera ggr (3 ung) per dag, använd nirtivec...

    att byta allt vatten på en gång tar både bort de nyttiga bakterierna och nitriten,-som du ändå kommer få med med det nya vattnet. allså hjälper det INTE
    Johansson

    http://anstalten.nu/?ragga=145366

    Kommentar

    • no way
      • December 2003
      • 235

      #3
      kan kanske vara syrebrist om du inte har mätt värdena
      Johansson

      http://anstalten.nu/?ragga=145366

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        • May 2003
        • 1831

        #4
        men , jag har tänkt o spara så mycket vatten jag kan för att få igång akvariet!! det är inte för nitritens skull jag tömmer karet, jag vill helt enkelt göra om det, eftersom jag har tröttnat på inredningen!
        återligen, klarar dom sig till söndag??
        Med vänlig hälsning
        Alexander

        Kommentar

        • no way
          • December 2003
          • 235

          #5
          du kan ju byta 5% tills dess och hoppas, se om nån mer erfaren svarar
          Johansson

          http://anstalten.nu/?ragga=145366

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            • May 2003
            • 1831

            #6
            ja, svara någon snälla!!!
            Med vänlig hälsning
            Alexander

            Kommentar

            • NE
              • January 2004
              • 1549

              #7
              Om all utrustning fungerar som den gjort tidigare kan man gissa att det inte är syrebrist utan något som är "giftigt" för fiskarna.
              Då är det nog all ide att göra några täta regelbundna byte men jag hade nog bytat upp emot 1/3 del av vattnet och kontrollera om det finns några döda fiskar rutnande växter eller mycket "skit".
              /Niklas

              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                • May 2003
                • 1831

                #8
                men idag när jag matade så smulades artemian väldigt mycket, det är nog det jag misstänker...
                Med vänlig hälsning
                Alexander

                Kommentar

                • Ulla
                  • April 2002
                  • 1163

                  #9
                  Jag skulle nog göra ett vattenbyte bums! OM det är syrebrist och du har mycket växter, så kan växterna äta upp syret i vattnet när det ljuset är släckt på natten och fiskarna dör av syrebrist.

                  Blev av med 9 fiskar för några veckor sedan pga att filterslangarna beckade igen, då hjälpte det inte att filterbehållarna och förfiltren var rena. Ska bygga om lysrampen så att jag kommer åt filterslangarna utan att lyfta av hela lysrampen, den väger bly.

                  Om du vill ha kvar en del av vattnet till nyinredningen på söndag kan du ju spara det i någon behållare, typ soptunna/badkaret fodrad med byggplast.
                  Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                  Kommentar

                  • Peter_F
                    • October 2003
                    • 693

                    #10
                    Har du kvar filtermaterialet(låt gå i hink med akv.vatten under renovering), så behöver du inte spara allt vatten.

                    Gör några mindre byten och håll koll på firrarna. Se om de piggnar till och så. Nitrivec har även lugnande effekt på firrarna. Kan bli ett stressmoment för mycket om du renoverar i samband med höga nitritvärden.
                    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
                    Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      • May 2003
                      • 1831

                      #11
                      ok, jag ska göra ett delvattensbyte nu. 1/3 av vattnet ska jag nog byta!
                      Med vänlig hälsning
                      Alexander

                      Kommentar

                      Arbetssätt...