dimma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dolken
    • February 2003
    • 605

    dimma?

    hej! nån som vet varför det blir dimma i vattnet? jag har sand,stenar,rötter,grottor,lerkrukor,snäckor,plast grunkor,dubbla innerfilter fluval4+ 1st syrepump rena300 + hemmabyggt innerfilter med en ac2000 pumphuvud. ph7.1 temp28 vattenbyte 50% i förgår.pumparna rengjorda för 14dagar sedan.
    inget akvarium längre har inte råd längre....
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Med stort vattenbyte i förrgår låter det som kalkfällning. Låt det vara i fred, klarnar det av sig själv efter ytterligare några dagar var det nog det.

    Kommentar

    • dolken
      • February 2003
      • 605

      #3
      vad är kalkfällning?
      inget akvarium längre har inte råd längre....

      Kommentar

      • xedar
        • March 2003
        • 48

        #4
        har du mycket kalk i vattnet från kranen med tex ett ph 8 så "fäller kalken ut"
        när du har ett lägre ph i karet även om du har mycket co2 löst i vattnet..

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          Precis, med det krävs inte så mycket kalk verkar det som. Här kan du läsa lite om mina experiemnt för att få bukt med det: http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17498&whichpage=2

          Detta eftersom ett nyuppsatt akvarium hos mig ser ut så här efter en dag (jo, det ÄR ett akvarium till höger):
          http://www.zoonen.com/res/user/125965/galleri/145797/grumligt_varre_orig_SE.jpg

          Kommentar

          • xedar
            • March 2003
            • 48

            #6
            den nedersta länken, det måste "väll" va en del olöst syre också eller??

            Kommentar

            • dgqlof
              • November 2003
              • 1344

              #7
              Ursprungligen skickat av xedar
              den nedersta länken, det måste "väll" va en del olöst syre också eller??
              Ingen aning, men det är så det blir. Trist, jag kan inte byta mer än 10-15% åt gången, annars grumlar det sig dagen efter. Egen brunn och kalkhaltigt vatten=något jobbig kombination.

              Kommentar

              Arbetssätt...