"Skitigt" vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mavve
    • August 2003
    • 283

    "Skitigt" vatten

    Vattnet i mitt kar (300l JUWEL Rio, Juwels innerfilter jumbo, Juwelpump - 1000l/h) har en tendens att bli "skitigt" mellan vattenbyten. Med skitigt menar jag att det flyter omkring småpartiklar som försämrar klarheten.

    Rutiner: 30% vattenbyte 1 gg/v
    Ingen bottenslamsugning
    Matning i stort sett varje dag, men håller på att dras ned.
    - flingfoder, granulat, frysta mygglarver, fryst artemia, nykläckt artemia

    Mina egna frågor och svar:
    <b>1. För dålig filtereffekt / pump? </b>
    - Juwels filter lär, enligt vad jag har läst, ge bra filtreringseffekt med stor filteryta.
    - Pumpen på 1000l/h bör räcka för ett 300l kar.
    - Karet är 4mån gammalt, så filtrets effekt bör inte ha hunnit sättas ned så mycket

    <b>Pumpens riktning?</b>
    - Har testat olika, men nu är den riktad längs ytan i bakkanten på karet, vilket borde ge en vattencirkulation som för ev. partiklar tillbaka till filtret.

    <b>Slammsuga botten?</b>- Jag lär väl sabotera ev. balans med nedbrytningsorganismer i bottenlagret om jag gör det? Eller kanske köra precis strax ovanför botten och bara ta det "lösa" - ingen skada skedd?

    <b>För mycket mat?</b>
    - Inte omöjligt, speciellt frysmaten verkar ganska "skitig". Dessutom har de oftast fått mat i alla fall 6 dagar av 7. Tänkte dra ner det till 3 eller max 4 tillfällen i veckan?


    Vad säger ni? Är det någon som haft samma problem och hittat en bra lösning?

    Mvh Martin
  • mavve
    • August 2003
    • 283

    #2
    Ett eget svar:

    Mina 3 pakistanbotior lever så mycket rövare i karet att det beror på all skit de drar upp från botten hela tiden ??? Rackarns gynnare i alla fall!

    Kommentar

    • mavve
      • August 2003
      • 283

      #3
      Ursprungligen skickat av mavve
      Ett eget svar:

      Mina 3 pakistanbotior lever så mycket rövare i karet att det beror på all skit de drar upp från botten hela tiden ??? Rackarns gynnare i alla fall!
      Kollade nu idag när lysrören körde igång och det var klarare än vad det är på eftermiddagarna/kvällarna. Även ifall det verkar långsökt så tänkte jag plocka upp botiorna och se om det blir någon skillnad... Problemet efter en timmes försök är att botiorna är precis omöjliga att få tag på!! <b>Någon som har bra tips på hur jag får tag på dem utan att behöva plocka upp inredningen......</b>

      En tråkig effekt av småpartiklarna är att de sätter sig på de finbladiga växterna som dels blir tråkigt färgade och som knappast har samma möjlighet att ta upp näringsämnen ur vattnet.

      Kommentar

      • bubbis
        • February 2003
        • 425

        #4
        Har du mycket fisk? Fiskmängden har ju betydelse för hur skitigt det blir. Det kanske behövs bytas vatten oftare. Om fiskbelastningen är hög kanske slamsugning av botten inte är så dumt. Filtret behöver kanske rengöras.

        Fick själv problem med att vattnet var fullt med svävande partiklar. Problemet löste sig då jag rengjorde filtret, vilket var ganska ihopgeggat. Orsaken var troligtvis för mycket mat. Har sedan dess slamsugit botten 1 ggr/veckan och rengör även filtret var 2 ggr/året. Har inte haft några problem med skitigt vatten sedan dess.

        Kommentar

        • mavve
          • August 2003
          • 283

          #5
          Tack för tipset. Fiskmängd + matning + botior m fl som rör om på bottnen är nog orsaken tror jag. De har gått in på diet nu, så vi får se...

          // Martin

          Kommentar

          Arbetssätt...