Viktigaste testerna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenny_A
    • May 2003
    • 60

    Viktigaste testerna?

    Jag är lite fundersam nu igen...
    Känner mig lite vilsen bland alla olika vatten tester. Vilka är de "viktigaste" värdena att hålla reda på? Och vilka tester är de bästa, då det finns många olika av varje sort.
    Tacksam för all hjälp!
    Jenny
    frågar man ingenting får man heller ingenting veta...
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Det kan väl bero lite på vad du har för vatten i kranen och vad du vill ha för vatten i karet. Fråga dig också varför du vill mäta vattnet.
    Men rent generellt så är det bra med nitrit när du startar upp. Om du har bra filter, lagom med fisk och matar lagom så kommer du inte att behöva det testet efter uppstarten om du inte tycker något ser fel ut med fiskarna.
    Om man skall ge sig på speciella fiskar som kräver justering av kranvattnet så kan man skaffa sig ph och kh test, dessa är dom viktigaste för att hålla koll på om vattnet stämmer med vad dina fiskar vill ha.
    Om man vill spara tid på vattenbyten och inte har så många växter så kan man skaffa nitrat test, detta visar i princip hur ofta du behöver byta vatten.
    Om du vill ha mycket växter och är interesserad av att ge dom perfekta gödningsnivåer så kan du använda järn,nitrat och fosfat test.
    Misstänker du att det är något fel med ditt kranvatten så kan du kanske skaffa ett klor test.
    Som du ser så beror det ganska så mycket på varför du skall mäta.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Jenny_A
      • May 2003
      • 60

      #3
      Tycker att det verkar som de flesta akvarister mäter åtminstonde ngt. värde. Det vill jag också!!!! -ler-
      Skämt åsido..
      Känns lite tryggare att veta vissa värden tex då det ena akvariumet jag har är relativt nystartat. Vissa fiskar där i känns inte helt fräscha. Ber man om hjälp och råd lär frågor om vattenvärden genast komma på tal, o då har jag ingen koll...

      Mitt andra akvarium på ca 90 liter har endast fått temperaturen mätt under en period >1år men det har heller aldrig varit några sjuka fiskar eller dålig tillväxt på det gröna där i.
      frågar man ingenting får man heller ingenting veta...

      Kommentar

      • mel
        • April 2003
        • 29

        #4
        Jag instämmer,
        själv har jag problem med att mitt vatten är avhärdat (inget kalcium o magnesium) och detta på verkar GH värdet.
        Kalcium är bra för växterna och jag håller på och undersöker hur jag ska kunna tillsätta kalcium i vattnet utan att påverka KH o PH.

        Så för min del har jag testat GH värdet en hel del.
        Men i allmänhet så är GH test inte så intressant (men det KAN vara det).
        Mvh,
        Mel

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Tillsätta kalcium i karet utan att påverka kh eller ph gör du genom att tillsätta calciumclorid.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • mel
            • April 2003
            • 29

            #6
            I know... Eller kalciumsulfat.
            Håller på och testar/forskar och utvärderar just nu om det blir kloridrester. Men det är i en annan tråd. Ursäkta Jenny.

            Jag hade mkt nytta av nitrit test i början. Men skulle vilja ha ett nitrattest nu när det är inkört.
            Här är en bra sida http://faq.thekrib.com/begin-tests.html
            Mvh,
            Mel

            Kommentar

            • Jenny_A
              • May 2003
              • 60

              #7
              Tack för hjälpen!
              Återkommer i ämnet när jag testat ngt!!!!

              Vilka produkter rekomenderar ni?
              frågar man ingenting får man heller ingenting veta...

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                JBLs tester är bra, men det finns säkert fler.

                /heeke
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Om man använder TMG eller annan växtgödning i sitt kar är ett Fe test en bra hjälp för att se om man över/underdoserar....
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Läste du mitt inlägg Nanc......Word
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Självklart läste jag ditt inlägg Topfrog... men lite för snabbt tydligen Tyckte faktiskt t o m att det var konstigt att du inte nämnde Fe... sorry!!!!
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      Arbetssätt...