co2 + bikarbonat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JR
    • April 2003
    • 2112

    co2 + bikarbonat

    jag kör i lite CO2 i mitt malawikar med massa ljus & en del växter.. tänkte köra ner bikarbonat med sen när jag fixar en diffusor, så inte ph faller för mycket.. min fråga är därför, vad är det som bildas när CO2 reagerar med bikarbonat och neutraliseras?
    är det skadligt för fiskar/växter om man pumpar i massa CO2 och samtidigt bikarbonat för att inte PH skall falla?
    jag har 500w på karet så det krävs CO2 för att inte växterna skall dö & algerna ta över..som det är nu kan jag bara ha på ljuset lite varannan dag annars blir det massa alger =(
    fixade jäs-CO2 idag..
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Ursprungligen skickat av JR
    min fråga är därför, vad är det som bildas när CO2 reagerar med bikarbonat och neutraliseras?
    är det skadligt för fiskar/växter om man pumpar i massa CO2 och samtidigt bikarbonat för att inte PH skall falla?
    jag har 500w på karet så det krävs CO2 för att inte växterna skall dö & algerna ta över..som det är nu kan jag bara ha på ljuset lite varannan dag annars blir det massa alger =(
    fixade jäs-CO2 idag..
    OKI, när det kommer co2 i vattnet så bildas kolsyra som sänker ph. Hur mycket beror på ditt ursprungliga kh. Karbonaterna buffrar ph mot fall, men det reagerar inte på något sätt. Jag kan inte exakt hela buffertsystemet så det är möjligt att det finns en del tillfälliga stadium i interaktionen mellan kh och co2. Men samma mängd co2 kommer att leda till samma halt av co2 i vattnet förutsatt allt annat lika, oavsett kh, det som skiljer är ph värdet vid olika kh. SÅ, "co2 reagerar med bikarbonat och neutraliseras" är ett helt fel konstaterande. Inget co2 neutraliseras utan förblir dels kolsyra dels löst co2.
    Med 500 watts belysning är det näst intill omöjligt att nå rätt co2 nivå med hjälp av jäst, än värre blir det om du slänger i bikarbonat i karet. Köp riktiga grejor om du vill kunna fläska på med ljuset.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • JR
      • April 2003
      • 2112

      #3
      Tyvärr så är det så att det är det ljuset de får. innan körde jag utan CO2, så det måste ju vara bättre nu. finns inte de fyra tusen just nu för en anläggning.
      problemet är att jag har malawi i karet, så jag vill inte ha PH under 7, därför jag vill ha i lite bikarbonat.
      och det låter som du pratar emot dig själv lite? för om ph & kh inte påverkar co2 nivån, så spelar det väl ingen roll om jag öser ner lite bikarbonat för att hålla ph över 7?
      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Ursprungligen skickat av JR
        och det låter som du pratar emot dig själv lite? för om ph & kh inte påverkar co2 nivån, så spelar det väl ingen roll om jag öser ner lite bikarbonat för att hålla ph över 7?
        Var ligger motsägelsen? Ju högre kh desto svårare är det att lösa co2. Dock så neutraliseras inte co2 av bikarbonat eller ev kh värdet. "Optimal" co2 halt går att nå oavsett kh, det är bara svårare vid högre kh. Vad är då optimalt? JO: http://www.tropica.com/default.asp
        På det gröna fältet har du bra co2 nivå.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Funkade givetvis inte. Gå in under akvaristik till vänster. sen co2 i ferskvann i den högra listan. Då får du fram tabellen. Ju mer ljus du har desto viktigare blir det att ligga på den gröna delen. MAO, väldigt viktigt i ditt fall.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • B-Lunn
            • January 2003
            • 182

            #6
            Så det enda man gör med CO2 är att sänka pH till rätt nivå eller? Man tillsätter egentligen ingen CO2 i själva vattnet eftersom det endast är pH nivån och dKH nivån som bestämmer CO2 halten???

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Helt fel. pH:t är pragmatiskt sett ointressant. pH:t är bara en indikator på vilken CO2-nivå vattnet har. En proxy eller ett ombud för CO2-halten.

              För att få rätt CO2-halt i vattnet så löser man upp CO2 i vattnet tills att pH:t ligger där man vill.

              Du kan inte ändra pH:t med något annat än CO2 eftersom du då inte får CO2 i vattnet.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                (Det går naturligtvis att ösa i syror som bryter upp bufferten och därmed lösgör CO2 på samma sätt som när man häller syra på kalk, men man förstår lätt att den CO2 som frigörs vid denna reaktion går snabbt och ventileras ut ur akvariet eller tas upp av växterna på ett litet kick - kvar har man då bara en reducerad buffert och lika låg CO2-halt som tidigare)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Det finns CO2-reaktorer som går ut på att man laddar dom med kalk och en syra. Syran droppas ner på kalken med ett visst antal droppar per sekund och frigör CO2-gas som leds ner i akvariet.

                  En annan alternativ CO2-reaktor vore att lägga en brustablett i en ballong och trä över ballongmynningen över ett glas med vatten. Sedan tippar man ner brustabletten i vattnet och ballongen blåses upp fylld med CO2. Sedan kopplar man på något sätt en slang till glaset och övertrycket i ballongen trycks ut i slangen som man leder ner i akvariet.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    Jag tror att gasen kommer att läcka ur ballongen ganska snabbt (genom gummit alltså). Jag gissar på att det nog bara är en fråga om dagar (Blev nästan sugen på att prova!). Koldioxid är väldigt flyktigt...

                    Peter
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Sant =) Vanlig luftsilikonslang ska tydligen läcka en del också. Under tryck lär läckaget vara extra stort.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • JR
                        • April 2003
                        • 2112

                        #12
                        jag siktar inte på att få optimalt med CO2 i karet nu, vet att det är omöjligt, vill bara ge växterna ett litet tillskott..vad jag däremot inte vill är att PH skall sjunka, därav bikarbonat tillsatsen.
                        min fråga var altså bara om det kunde vara farligt för fiskarna, vilket det inte är.
                        mitt PH kommer att hamna på drygt 7.5 efter justeringar.
                        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                        Kommentar

                        • B-Lunn
                          • January 2003
                          • 182

                          #13
                          Ok nu förstår jag nog. Men CO2 har alltså svårt att lösa sig i vatten med högt pH så det är rätt onödigt att ösa i CO2 samtidigt som man försöker hålla pH på uppåt 8 eller??

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Men CO2 har alltså svårt att lösa sig i vatten med högt pH
                            Nej. CO2 har ett uns, pytelite, svårare att lösa upp sig i ett vatten med högt KH. När CO2 löser upp sig i vatten sjunker pH. Har man högt KH så sjunker inte pH:t så mycket när man tillför CO2.

                            Vill man både ha ha välväxande växter och Malawi/Tangayika-biotop där fiskarna föredrar högt pH måste man alltså öka KH för att CO2 inte ska sänka pH:t för mycket.

                            Du måste ta dig en titt på CO2-tabellen så inser du kvickt hur det hänger ihop:
                            http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif

                            Kan dina Malawi/Tangayika-firrar klara av ett pH på 7.5 så kan du ställa in alkaliniteten på ca 20. Då kan du både ha ett högt pH på 7.5 och samtidigt ha hög CO2-halt runt 20 mg/L.

                            så det är rätt onödigt att ösa i CO2 samtidigt som man försöker hålla pH på uppåt 8 eller??
                            Jag skulle vilja säga att det är nödvändigt att öka alkaliniteten med bikarbonat väldigt mycket om man vill göda sina växter med CO2 i en Malawi/Tanganyika-biotop.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • B-Lunn
                              • January 2003
                              • 182

                              #15
                              Ok nu förstår tillochmed jag . Tackar! då ska jag också överväga att starta en liten CO2 anläggning i vår....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...