Kar i obalans!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Kar i obalans!!!

    Hej!
    Jag har under en tid ägnat mig mera åt ett par små akvarium, vilket ahr resulterat i att det större har blivit lidande. Alltså, jag har fått relativt mycket alger på främst mina växter, och då undrar jag om ngn har ngt tips på hur man kan få bort dessa på ett sätt så man helst slipper att ta ur växten.
    Hur mycket vatten borde jag byta för att algerna ska "lugna ner sig", och minska i antal? (per vecka)
    Jag antar att det blev obalans när jag hade reflektorer i, men de är borta nu. Kommer akvariumet bli lättare att göra så att det inte kommer alger i, nu efter att jag har tagit bort "orsaken"?
    Borde jag ha akvariumet nersläckt i ett par dagar, så att algerna stoppas i sin framfart, till dess att jag har fått tid att göra rent ordentligt? Hur kommer detta att påverka växten och fiskarna i beteende, fortsatt tillväxt i framtiden när det gäller växten och "motståndskraft mot sjukdomar"?
    Många frågor=) Skulle bli glad om ngn kunde besvara alla dessa frågor...:-)

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • Alva
    • May 2003
    • 434

    #2
    vet inte om det är belysningen som påverkar algerna. har du tex växtgödning i eller kanske du ska testa att bara mata 2 gånger per vecka en tid?
    <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Hur mycket växter?
      min zoon

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4

        Stoppa in några vattenpest och en Cistrus , jag hade ganska rejält med alger efter bara 3 veckor (180 liters nybörjare jupp), efter plantering av några grenar vattenpest och inköp av 2 mycket små cistrus så försvann ALLA synliga alger på bara 2 dar. Trodde aldrig på en så dramatisk effekt måste jag erkänna.

        /O
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • dolken
          • February 2003
          • 605

          #5
          15st vattenpest 8st Hornsärv då är det löst
          inget akvarium längre har inte råd längre....

          Kommentar

          • dolken
            • February 2003
            • 605

            #6
            sätt en sten i mitten och växterna runt om snyggt som tusan
            inget akvarium längre har inte råd längre....

            Kommentar

            • dolken
              • February 2003
              • 605

              #7
              en stor sten typ 5kilos
              inget akvarium längre har inte råd längre....

              Kommentar

              • davide
                • February 2003
                • 1093

                #8
                15st vattenpest 8st Hornsärv då är det löst
                sätt en sten i mitten och växterna runt om snyggt som tusan
                en stor sten typ 5kilos
                OBS! det går att skriva flera rader i samma inlägg.

                Förlåt jag är trött!
                MVH David
                www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                Kommentar

                • malawi´n
                  • August 2003
                  • 1643

                  #9
                  Stenar har jag i karet, runt 15-20 kilo med lavastenar. Jag har bara en enda växt, en anubias barteri var. barteri, alltså den större sorten på ca 40 cm i höjd.
                  Finns det inget annat sätt att få bort algerna på en med vattenpest?
                  Skulle helst vilja slippa ha fler växter i karet, eftersom jag dels tycker att det är snyggast så, men även för att jag nu tycker att det handlar lite om biotop-frågan=)

                  Mvh Malawi´n
                  Björn Forsberg

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Algerna lever av ljus och näring. Begränsar man den ena så kommer dom att försvinna. Problemet med att ge sig på ljuset är att alger klarar sig på mycket små ljusmängder. Man vill ju trots allt se fiskarna. Tänk på att en total nersläckning kanske tar död på en del alger, men dom kommer tillbaka så fort ljus och näring kommer igen. Därför så är det bättre att begränsa algerna genom att ta bort näringen ur vattnet. Ett sätt är att plantera snabbväxande växter (och ge dom förutsättningar för tillväxt) det andra är att byta mer vatten och på så sätt få näringsexport.
                    Ett tredje sätt är att skaffa algätare, men det är svårt att hitta en algätare som äter just dina alger, dessutom så brukar det så småningom komma en annan alg (som din mal inte tycker om) som kalasar på näringen i karet.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • malawi´n
                      • August 2003
                      • 1643

                      #11
                      Hej!
                      Eftersom jag inte har så mycket ljus, så tänker jag göra utan näring för vattenpesten, samt ha den flytande så att den får mest ljus, och då förhoppningsvis växer bra.

                      Mvh Malawi´n
                      Björn Forsberg

                      Kommentar

                      Arbetssätt...